Nyheter

HiQ utvecklar plattform för influencer marketing

HiQ har utvecklat företaget Valuefications plattform för influencer marketing som nu lanseras till företag och influencers på den globala marknaden. Valuefications vision är att skapa ett verktyg som kan hjälpa kommunikatörer och marknadsförare att jobba mer effektivt med influencer marketing, och få kontroll över marknadsföringens verkliga effekt. 

– Detta är ett otroligt spännande projekt och företag att jobba med. Vi har länge pratat om att digitaliseringen påverkar marknadsföringen, vilket detta är ett kanonbra exempel på. Digital teknik gör att marknadsföringen blir mer effektiv och mer träffsäker, säger Jerker Lindstén, vd på HiQ Göteborg.

Det som har hänt den senaste tiden inom influencer marketing är att man går ifrån få stora influencers till flera mindre, vilket ställer större krav när det kommer till att mäta effekten av sina investeringar. Det kan man lösa med digital teknik. I ett nära samarbete mellan Valuefications utvecklingsteam och ett utvecklingsteam från HiQ har de byggt ett verktyg som kommer hjälpa marknadsförare och kommunikatörer över hela världen att skapa kampanjer – och som ger helt nya möjligheter att mäta och utvärdera det arbete man gör i digitala kanaler.

– Vi kunde inte hitta ett bra verktyg som på riktigt utvärderade autenticitet, värde och påverkan online för varumärken och influencers – så vi skapade det tillsammans med HiQ, säger Susanne Lundberg Gulickx, vd på Valuefication.

Företag och byråer betalar för att använda tjänsten, medan influencers kan ansluta sig gratis. Under december släpps en betaversion av Valuefications plattform till influencers samt en grupp utvalda testkunder, och från och med årsskiftet 2020 kommer tjänsten bli tillgänglig för alla.

– Vi är övertygade om att det här är ett verktyg som behövs på marknaden. Fram till nu har företag och byråer tvingats förlita sig alldeles för mycket på antaganden och magkänsla, men med Valuefication kommer man att kunna stödja sina beslut på verklig data, säger Jerker Lindstén, vd på HiQ Göteborg.