Nyheter

Toppbetyg för nya Volkswagen Golf

Nya Golf har uppnått det högsta betyget i Euro NCAPs säkerhetstester. Bilen får mycket höga poäng inom alla fyra kategorier: skydd av vuxna, skydd av barn, oskyddade trafikanter och förarstödsystem.

Euro NCAPs krävande tester innehåller olika kollisionsscenarier såsom frontalkrock med aluminiumbarriär vid 64 km/h och 40 procent överlappning, krock i sidan på bilen vid 50 km/h och stolpkrock vid 32 km/h. Kraven är också stränga när det gäller förarassistanssystem som är standardmonterade, bland annat autobromssystemets effektivitet att förebygga kollisioner med bilen framför i låga hastigheter. Även whiplashskador vid kollision bakifrån testas.

I kategorin ”skydd av vuxna” når nya Golf upp till 95 procent av de tillgängliga poängen. Resultaten av kollisioner framifrån och från sidan ingår i kategorin ”skydd av barn”, kompletterat med ett installationstest för vanliga barnstolar och en kontroll av ISOFIX-fästena. I denna kategori får nya Golf 89 procent.

Poängen för ”oskyddade trafikanter” är 76 procent. Fokus här är bilens inverkan på huvud, lår och underben samt effektiviteten i nödbromsfunktionen relaterad till fotgängare och cyklister samt av bilens höga passiva säkerhet för oskyddade trafikanter.

Andra hjälpsystem som hastighetsbegränsaren, närområdesövervakningssystemet för högre hastigheter och filhållningssystemet bedöms i kategorin “förarstödsystem”. Volkswagen har utrustat nya Golf med ett helhetspaket av förarassistanssystem, där några har hämtats från de högre bilsegmenten.

Två vanliga och standardutrustade säkerhetssystem är särskilt viktiga: filhållningsassistenten Lane Assist och närområdesövervakningssystemet Front Assist. Front Assist i nya Golf erbjuder nya funktioner och bygger på radarsensorer som i samarbete med frontkameran varnar för och bromsar vid nödsituationer om det exempelvis inte är tillräckligt avstånd till framförvarande fordon – med hjälp av systemen City Emergency Brake och Pedestrian Monitoring, i tätbebyggda områden även vid mycket låg hastighet.

Nu har dessa funktioner även utökats med Cyclist Monitoring, giringsassistans och – för första gången i en Volkswagen – inbromsning vid mötande fordon när man svänger. Euro NCAPs tester visar dess effektivitet: med en poäng på 78 procent uppnår nya Golf ett utmärkt resultat i kategorin “förarstödsystem”.

Sex krockkuddar − två främre krockkuddar, sidokrockkuddar och huvudkrockkuddar − är standard i nya Golf, liksom bältespännare och bälteskraftsbegränsare på alla yttre säten.

Nya assistanssystem för extra säkerhet och körkomfort

Aldrig tidigare har Golf erbjudit så många förarassistanssystem som nu. Ta till exempel Travel Assist (tillval): I nya Golf kan man köra i assisterat läge i hastigheter upp till 210 km/h utan att aktivt behöva styra, accelerera eller bromsa själv. En annan nyhet är närområdesövervakningen Front Assist som nu innehåller en funktion som bromsar ner bilen om man är på väg att svänga in på en annan väg samtidigt som man får möte.

Den nya funktionen Car2X (standard i Sverige) fungerar som en trafikvarningsassistent och använder för första gången information från trafikinfrastrukturen och från andra bilar i närheten för att göra resan ännu säkrare och avkopplande. En annan funktion som bidrar till en säker och avslappnad körning är Car2X-kommunikation, som i farliga trafiksituationer gör det möjligt för nya Golf att kommunicera med andra bilar − och i framtiden också med infrastrukturen.

Den adaptiva farthållaren ACC är standard i Sverige. Som tillval kan den nya, mest avancerade versionen väljas. Den är försedd med förutseende hastighetsdetektering och ett assistanssystem för att upptäcka att en kö man kommer ikapp är stillastående. Detta assistanssystem kan i förväg reagera på hastighetsbegränsningar liksom på korsningar, rondeller och kurvor.

För att kunna registrera köer där trafiken står still använder sig systemet av Car2X-funktionen: Så snart Golf börjar ta emot ett ökat antal meddelanden som visar att fordon längre fram minskar sin hastighet kraftigt, sänker ACC hastigheten automatiskt med hänsyn till omgivningen.

Det proaktiva passagerarskyddssystemet är tillval. Detta system kan mildra konsekvenserna av en kollision genom att dra åt bältet och stänga eventuellt öppna fönster. Andra tillval är kökörningsassistenten Traffic Jam Assist, utbackningsassistenten Rear Traffic Alert, nödassistenten Emergency Assist, döda-vinkel-varnaren Side Assist och parkeringshjälpen Park Assist. De nya IQ.LIGHT LED matrix-strålkastarna (tillval), med sina delvis interaktiva belysningsfunktioner, bidrar också de till att höja säkerheten.

Viktigt riktmärke för fordonssäkerhet i Europa

Med fem stjärnor för nya Golf fortsätter Volkswagen sin framgång i Euro NCAPs säkerhetstester. Även T-Cross uppnådde fem stjärnor i maj 2019.

Den oberoende europeiska konsumentskyddsorganisationen Euro NCAP (European New Car Assessment Program) har de senaste 20 åren fungerat som ett strikt riktmärke för säkerhetsnivån för nya bilar i Europa. Antalet stjärnor i testerna ses som den viktigaste standarden för bilsäkerhet. Testerna ger bilköpare snabb och viktig information om säkerheten hos populära, nya modeller.

Under senare år har testförfarandet och de krav som ställs på standardmonterade förarassistanssystem och passiv säkerhet blivit allt strängare.

Fullständiga detaljer om testförfarandet är tillgängliga på www.euroncap.com.

Nya Golf får Sverigepremiär hos återförsäljarna i mars 2020. Förförsäljningen startar i januari.

Bilden:
IQ.DRIVE. Travel Assist hjälper föraren med intelligent, aktiv styrning, acceleration och inbromsning i hastigheter upp till 210 km/h.
Bild: Volkswagen