Nyheter

Självladdande elhybrider och kundvård i världsklass ger Lexus nytt rekordår

Med marknadens bredaste utbud av elhybrider, världskänd kundvård och avancerad teknik gör Lexus ett nytt rekordår i Sverige och växer med 40 procent på en totalt sett vikande premiummarknad.

Under 2019 lanserade Lexus två helt nya modeller, UX 250h och ES 300h, som mottagits mycket väl av svenska bilköpare. Båda är naturligtvis självladdande elhybrider för lägsta möjliga förbrukning oavsett förhållanden. Genom det effektiva hybridsystemet är det möjligt att köra på utsläppsfri eldrift i genomsnitt hälften av körtiden, vilket också gör att fler upptäcker systemets unika fördelar som den mest praktiska och bästa lösningen för alla resor.

Dessutom uppdaterades företagets globala bästsäljare, RX 450h, under året för ännu högre komfort och körupplevelse.

Det gör inte bara att Lexus nu har sitt bredaste och yngsta modellprogram någonsin, målet att erbjuda kunderna rätt teknik för deras specifika transportbehov för minsta möjliga miljöpåverkan fortsätter också. Bland annat genom 2020 års introduktion av företagets första helt batteridrivna elbil, UX 300e, som kompletterar dagens tio elhybrider i olika klasser.

Totalt sålde och registrerade Lexus 2 203 bilar under 2019 i Sverige. Suven NX 300h är den totala bästsäljaren, tätt följt av UX 250h och RX 450h. 99 procent av den totala försäljningen är dessutom självladdande elhybrider.

Under året har Lexus också breddat organisationen för att erbjuda en ännu bättre och närmare kundupplevelse. I augusti tillträdde Lexus nya Sverigchef Magnus Croneborg och nya serviceställen har öppnat i Trollhättan och Östersund. Uppsala förbereds också för en ny komplett återförsäljare.

– Vi är stolta och glada över kundernas förtroende. Tillsammans med våra återförsäljare fortsätter vi att göra vårt yttersta för att erbjuda världens bästa bilägande med företagets unika kundomhändertagande. Nu stärker vi också organisationen för att komma ännu närmare våra kunder och erbjuda dem den största och yngsta modellflottan någonsin i Lexus historia, säger Magnus Croneborg, chef för Lexus Sverige.

Lexus har under 2019 också fortsatt resan mot ett globalt livsstilsvarumärke, bland annat genom lanseringen av företagets nya lyxyacht LY 650 och fortsatt medverkan vid såväl Milan Design Week med Lexus Design Award och vid Venice Film Festival.

I Sverige bjöd Lexus under våren in den världskända kvinnliga sushikocken Yuki Chizui som i en replika av hennes japanska restaurang, döpt till New Horizons, både visade äkta hantverksskicklighet i form av hennes Omakase-meny och berättade om sitt inspirerande arbete med att utmana fördomar och bryta normer.

Bilden:
Lexus SUV-modeller.
Bild: Lexus