Nyheter

Polestar i partnerskap med Vinngroup för att ta fram ett modernt digitalt landskap

Sveriges nya prestandavarumärke för elbilar bygger en molnbaserad IT-arkitektur för att möjliggöra hög prestanda på sina digitala tjänster redan från start.

Hur kan ett design- och prestandatänkande bolag leva upp till förväntningarna hos en generation som har vuxit upp med internet som en självklarhet? Det är denna uppgift som Vinngroup har tagit på sig i partnerskap med Sveriges nya leverantör av prestandaelbilar, Polestar.

Elbilsmärket Polestar har tagit fart under 2019 och skapar just nu stor buzz inom bilindustrin för sin första kompletta elbil designad i Sverige – Polestar 2. Förväntningarna byggs nu upp inom industrin, när releasedatumet närmar sig.

Att lansera en bil kan idag enbart göras med en totalt sömlös digital upplevelse, både inuti bilen och för alla beröringspunkter under hela kundresan – från första kontakt till eftermarknad.

– Polestar är ett prestandavarumärke för elbilar, fast beslutet att förbättra samhället vi lever i. Vi är entreprenörer och att vi nu går in i partnerskap med likasinnade expertteam inom Vinngroup känns helt naturligt. Tillsammans skapar vi en molnbaseradarkitektur baserad på Amazon Web Services, ett ekosystem som stöder vårt mål på 100% onlineförsäljning och en omdefiniering av normen för hela bilindustrin, säger Fredrik Magnusson, ansvarig för Customer Digital på Polestar.

– Vi har en spännande resa framför oss tillsammans med Polestar och deras vilja att använda den senaste och mest effektiva webbtekniken. Teknik vanligt förekommande bland moderna varumärken, men sällan använda inom traditionella industrier. Tillsammans med Polestar och deras samarbetspartners kommer vi se till att den digitala infrastrukturen gör interaktionen med kunderna extremt effektiv och smidig, för självklart vill Polestar ge sina kunder en enastående service,  säger Pierre Renhult på Vinngroup.

På Polestars begäran tog ett team av experter från två Vinnbolag, Humblebee och Yalta, fram en prototyp avsedd att visa en effektiv, skalbar, global och operationellt lätt plattform. När man nu skall leverera hela Polestars digitala fundament har Vinngroup samlat kompetens från flera av sina expertbolag.

Den slutliga lösningen är 100% serverless, utnyttjar molntjänster fullt ut och är, exakt som man kan förvänta sig när det gäller Polestar: högpresterande, elegant, flexibel och anpassningsbar till ett brett kundbehov på alla marknader där elbilsmärket finns.

Polestar 2 kommer att släppas i mitten 2020. Följ gärna framstegen i Polestars sociala medie-kanaler.

Bild: Polestar