Nyheter

Mikael var först till The No Show Room – vann ny Volkswagen Passat Alltrack

Efter två veckors tävlande med över 13 000 deltagare hittade 26-årige Mikael den Passat Alltrack som var gömd utanför Gällivare mellan Koskullskulle och Tjautjas, och fick därmed köra iväg med bilen som var värd 387 600 kr.
En ny Passat Alltrack stod på spel i tävlingen.

Den 2 januari drog Volkswagen som en del av sin årliga kampanj tillsammans med längdlandslaget igång jakten på The No Show Room, Sveriges mest otillgängliga showroom. Inuti fanns en ny Passat Alltrack att hämta för den som hittade dit först.

För att delta i jakten behövde man hitta showroomets koordinater, genom att lösa ledtrådar till sex koder som släppts under januari. Den sista koden släpptes i torsdags kl. 10.00 men redan klockan 8.00 var över 50 bilar på plats och några hade tältat och andra sovit i bilen sedan kvällen innan.

Förväntningarna överträffades

Den som körde segrande från showroomet var Mikael som inte bara var först att lösa ledstrådarna till alla koder utan också först att hitta platsen. Intresset har överträffat alla förväntningar – inte mindre än 13 000 deltagare registrerades i tävlingen.

– Jag har varit med från start i jakten! Det har varit väldigt kul och det har varit svårt att tänka på annat! Jag har åkt en sväng varje dag och letat efter potentiella platser och i onsdagskväll hittade jag showroomet. Det har varit väldigt bra stämning utanför men man var väldigt nervös varje gång någon gick fram och försökte öppna låset. Det var riktigt härligt att få upp dörren och köra därifrån i bilen, säger Mikael från Gällivare.

Kluriga ledtrådar

Ledtrådarna till koderna som kunde låsa upp koordinaterna gömdes på flera kluriga och udda platser som deltagarna behövde hitta. Till exempel postade längdlandslaget en bild med en julhälsning från Volkswagen – och i samma bild kunde man skymta Charlotte Kallas telefonnummer. Ringde man numret så hade Charlotte läst in en kod på telefonsvararen.

Volkswagen lyckades också leta sig in i SVT:s sändning för Tour de Ski där man i publiken kunde man se en heja-skylt med en kod. Koder fanns också gömda i filmer på YouTube, på Instagram, i utomhustavlor och i nyhetsbrev med mera.

– Ett stort grattis till Mikael, en riktigt värdig vinnare. Under dessa veckor har vi hört människor prata om att hyra helikoptrar för att hitta showroomet, och stora communites har skapats där man gemensamt gett sig in i jakten för att dela på priset. Även om det varit en krånglig väg dit för Mikael är vi övertygade om att vägen från showroomet blev desto lättare i nya Passat Alltrack med 4MOTION fyrhjulsdrift, säger Jeanette Asteborg, marknadschef på Volkswagen.

Bilden:
En ny Passat Alltrack stod på spel i tävlingen.
Bild: Volkswagen