Nyheter

Resebranschföreningen SRF: ”Förnybart flygbränsle bättre än höjd flygskatt”

Dagens Industri skriver i dag att regeringen planerar att utvidga rutavdraget och finansiera det med höjd flygskatt.

– Flygskatt är ineffektivt, det främjar inte flygbolag som arbetar för att minska sin klimatpåverkan. Ökad användning av biobränsle är den viktigaste åtgärden för att flyget ska bli fossilfritt, säger Didrik von Seth, generalsekreterare i resebranschföreningen SRF.

– SRF är positiva till en reduktionsplikt av förnybart flygbränsle, som regeringens utredare Maria Wetterstrand föreslagit. En reduktionsplikt är ett mycket bättre styrmedel än flygskatt.

– SRF anser att flygskatten ska avskaffas och att de intäkter den genererat för staten bör investeras i åtgärder som minskar flygets klimatpåverkan. Om flygskatten ska vara kvar bör intäkter som motsvarar den användas för att minska flygets klimatpåverkan, inte till att täcka underskott i statens budget.

– Ett bra alternativ till flygskatt är differentierade start- och landningsavgifter, som tar hänsyn både till användningen av bioflygbränsle och till mängden fossila utsläpp per passagerare. SRF vill även se krav på statliga myndigheter att upphandla bioflygbränsle i ramavtal.

Bilden:
Didrik von Seth, generalsekreterare i resebranschföreningen SRF.