Nyheter

Den 13 december – nytt datum för trafikstart för spårvägarna i Lund

Från och med den 13 december kan lundabor och pendlare börja åka spårvagn mellan Lund C och ESS. Detta står klart sedan politiska styrgruppen för Spårväg Lund C–ESS beslutat att skjuta fram trafikstarten till tidtabellsskiftet i december.

Lagom till tidtabellsskiftet den 13 december i år kan lundaborna välja spårvagn när de reser mellan Lund C och ESS. Detta står klart sedan politiska styrgruppen för Spårväg Lund C–ESS beslutat om ett nytt datum för trafikstarten för spårvägen i Lund.

– Det känns bra att kunna presentera ett datum för trafikstart. Spårvägen är en viktig satsning som skapar helt nya möjligheter för Lundabor och pendlare att klimatsmart, säkert och snabbt resa kollektivt inom Lund, säger Carina Zachau (M), kollektivtrafiknämndens ordförande.

Spårvägen knyter samman Lunds centrum och den växande stadsdelen Brunnshög i nordost. Det är också ett starkt pendlingsstråk där många av Lunds arbetsplatser ligger. Varje dag reser 40 000 människor till och från Lund. Många av dessa ska till sjukhuset, universitetet, Ideonområdet och forskningsanläggningarna MAX IV och ESS. Varje spårvagn, som rymmer cirka 200 personer, kan ta sig från Lund C till Brunnshög på mindre än 15 minuter.

Den första spårvagnen levereras i maj, resterande vagnar levereras därefter succesivt. Därmed kommer vagnarna att redan under sommaren vara en naturlig del av gatubilden i Lund, eftersom de innan trafikstart genomgår ett omfattande testprogram.

Orsaken till att det tidigare datumet för trafikstart skjutits fram är att depån där spårvagnarna ska underhållas har försenats. Depån, som beräknas stå färdig till sommaren, blir arbetsplats för underhållspersonal, trafikledning och förare.

FAKTA

Om spårvagnarna

Sträckan Lund C – ESS ska trafikeras med sju spårvagnar från spanska CAF.
En spårvagn är cirka 33 meter, har sex dörrar på varje sida, varav fyra dubbeldörrar och två enkeldörrar.
Sammanlagt har spårvagnen plats för cirka 200 resenärer, varav 40 sittande.
En spårvagn har ungefär samma kapacitet som fyra vanliga stadsbussar.
Låggolv i hela spårvagnen gör det lätt att förflytta sig ombord.
Spårvagnen har låg instegshöjd och stannar nära plattformen vilket gör det lätt att ta sig ombord och stiga av.
På- och avstigning i alla dörrar.
Fyra rullstolsplatser i färdriktningen per fordon.
Det kommer att finnas USB-uttag.
Spårvagnarnas goda tillgänglighet är en stor fördel för alla som reser till och från bland annat Universitetssjukhuset.
Spårvagnarna drivs av grön el och har teknik för att återvinna bromsenergi.
Yttre design och formspråk kommer att vara i enlighet med Skånetrafikens varumärke och designriktlinjer.

Om trafiken

Linjen är 5,5 km lång med 9 hållplatser.
Linjen kommer att heta linje 1.
Att åka från Lund C till ESS med spårvagn kommer att ta 14,5 minuter. Medelhastigheten är 21,5 km/h.
Spårvagnarna kommer att trafikera alla dagar mellan kl 05–24, fredag och lördag natt fram till kl 02.
I högtrafik (vardagar mellan kl 06–09 och 14–18) planeras en avgång var 7-8:e minut. Övrig tid körs en tur minst var 20:e minut.

Om finansieringen

Infrastrukturen prognosticeras till cirka 890 mnkr. Lunds kommun har till investeringen fått medfinansiering från staten genom Sverigeförhandlingen med 298,4 mnkr och Stadsmiljöavtalet med 74,5 mnkr.

Region Skåne finansierar fordonen med 297 mnkr och depån med 270 mnkr. Fordonen har en avskrivningstid på 25 år (den tekniska livslängden är längre). Depån har en avskrivningstid på 40 år.

Bild av Thomas B. från Pixabay