Nyheter

Tre steg för att undvika phishing-bedrägerier om coronaviruset

Nyhetsrapporteringen om det nya coronaviruset fortsätter att öka och engagera. Samtidigt utnyttjar hackare allmänhetens oro genom phishing-mejl med farliga länkar som påstås ha information om hur det går att skydda sig från viruset.

Mikael Johansson, som är cybersäkerhetsexpert på Acronis, delar med sig av tre steg för att undvika phishing-bedrägerier.

Var försiktig med meddelanden från okända källor

Detta blir allt svårare eftersom många idag måste bearbeta tusentals meddelanden dagligen, och både tidspress och trötthet kan göra oss ovaksamma. Phishing-bedragare blir dessutom allt bättre på att skapa trovärdiga e-postmeddelanden. Med hjälp av artificiell intelligens kan de baserat på information från sociala medier och andra online-källor skapa målinriktat innehåll. En allmän regel är att vara försiktig om ämnesraden i meddelandet behandlar en särskilt aktuell eller besvärande fråga – cyberbrottslingar vet att chanserna för lyckad phishing är större när det berör känsliga ämnen.

Implementera en utbildning i cybersäkerhet

Alla som har en riskhanteringsroll inom organisationen, oavsett om det är inom juridik, IT, säkerhet eller efterlevnad – bör överväga att införa ett utbildningsprogram för höjd medvetenhet om cybersäkerhet. En typisk komponent är att regelbundet distribuera ofarliga phishing-mejl till anställda där de som faller för dessa får ett uppföljningsmejl som förklarar misstagen, och påminner om att vara mer vaksam. Övriga delar i en sådan utbildning kan vara uppdateringar om företagets IT-säkerhet och policies för efterlevnad.

Gör organisationen säker med cyberskydd

Överväg att uppgradera organisationens traditionella backuplösning till ett cyberskydd – alltså en kombination av dataskydd och cybersäkerhet med Anti-Malware. Detta skapar ett säkerhetsnät som skyddar mot de mest destruktiva och omfattande typerna av skadlig programvara som vanligtvis använder phishing, särskilt ransomware. Om någon i organisationen faller för ett phishing-bedrägeri, oavsett om det handlar om coronaviruset eller ej, kan dessa åtgärder spara flera dagar eller veckor av kostsam och affärshotande dataförlust och driftstopp.

Bilden:
Mikael Johansson är cybersäkerhetsexpert på Acronis.