Nyheter

Alstom ska installera ETCS på ytterligare 19 ICE-höghastighetståg i Tyskland

Alstom har fått en order från Deutsche Bahn AG att installera den senaste ETCS-signalstandarden på ytterligare 19 ICE1-höghastighetståg. Kontraktet, som uppgår till mer än 10 miljoner euro, beräknas vara levererat i september 2021.

Projektet är en uppföljning av tidigare arbete med ICE1-tågen, där Alstom har utrustat 39 tåg för trafik på höghastighetsbanan mellan Berlin och München. Sedan höghastighetsbanan öppnades har antalet passagerare mer än fördubblats.

– Vi är glada över att Deutsche Bahn återigen visar förtroende för Alstom för att genomföra denna komplexa eftermontering. Det är ännu ett steg mot att göra Tyskland redo för digitala järnvägar och garanterar Deutsche Bahn en enhetlig flotta som är flexibel och redo att rullas ut, säger Dr. Joerg Nikutta, Alstoms Managing Director i Tyskland och Österrike.

Avtalet inkluderar utveckling, design och produktion av ETCS Level 2 Baseline 3 digitala signalsystem samt installation, anslutning till befintliga tågkontrollsystem och idriftsättning. Det nya systemet kommer att säkerställa kontinuerlig kommunikation mellan tåget och banan.

Arbetet kommer att genomföras i samarbete med flera Alstom-platser: Berlin, Braunschweig (installationsdesign och projektledning), Charleroi, Belgien (produktutveckling, validering och montering för ETCS) och Lyon / Villeurbanne, Frankrike (tillverkning av komponenter). Konvertering och idrifttagning av tågen kommer att utföras vid ICE-anläggningen i Hamburg-Eidelstedt.

Med 15 års erfarenhet av att implementera digitala signalsystemet ERTMS Level 2 är Alstom en global pionjär. Med projekt i 30 länder har Alstom installerat nästan 40 procent av alla ERTMS-nivå 2 i Europa och utrustat över 8000 tåg av 200 olika typer med Atlas ombord ERTMS-lösning. Altas är en skalbar lösning som kan anpassas till alla typer av trafik: passagerare och gods, hög hastighet och stadstrafik.

Bild: Alstom