Nyheter

Fler linjer och nya sträckningar när bussnätet i ett växande Malmö görs om

Malmö växer och blir tätare. För att underlätta för fler att åka kollektivt kommer stads- och regionbussarnas trafik under de kommande tio åren att förnyas.

Var fjärde Malmöbo använder huvudsakligen buss eller tåg som färdsätt. Kollektivtrafiken är tillsammans med gång och cykel de prioriterade trafikslagen när Malmö byggs ut i snabb takt med bostäder och arbetsplatser.

Efter gemensam analys och förslag från Malmö stads fastighetskontor och stadsbyggnadskontor samt Skånetrafiken fattade tekniska nämnden idag beslut om hur linjenätet för bussarna i staden ska se ut de närmaste tio åren. Malmös befolkning beräknas då ha vuxit till 400 000 invånare.

Bland nyheterna i det nya linjenätet för stadsbussar till år 2021 ingår:
​• Ny linje 6A Klagshamn-Hyllie via Bunkeflostrand.
​• Linje 8 Västra hamnen-Lindängen blir expresslinje, med bättre framkomlighet och bussar med större kapacitet.
​• Ny linje 10 Centralen-Hyllie, vidare till Svågertorp. Ersätter nuvarande linje 8 på sträckan Centralen-Hyllie
.
​• Linje 2 går till Nyhamnen istället för Västra Hamnen.

Bland nyheterna till år 2024:
​• Ny bro för kollektivtrafik över Varvsbassängen till Västra hamnen.
​• Linje 4, mellan Limhamn och Segevång, blir expresslinje.
​• Ny linje 12 Bunkeflostrand-Limhamn, som ersätter linje 4. Linje 12 fortsätter efter Limhamn mot Centralen och vidare mot Oxie där den ersätter linje 1.
​• Ny linje 38 Jägersro-Lockarp via Fosie.
​• Ny linje 39 – hamnlinjen: Norra hamnen-Mellersta hamnen.

Bland nyheterna till år 2027-2030:
​• Ny bro för kollektivtrafik Ön-Limhamns sjöstad.
​• Linje 2 blir expresslinje. Förlängs vidare, längre ut i Nyhamnen.

Malmös växande arbetsmarknad ställer även krav på goda möjligheter att pendla till staden från övriga Skåne med kollektivtrafik. I slutet av 2020 börjar pågatågstrafik på Lommabanan till Malmö C och vidare till de nya stationerna utmed Malmöpendeln. Och i slutet av 2024 kan tågtrafiken använda fyra parallella järnvägsspår hela vägen mellan Lund och Malmö.

Även regionbussarna behöver smidigare framkomlighet. De kommande åren kommer regionbusstrafiken att inkludera Västra hamnen och Kronprinsen. Regionbussar kommer också att använda Nobelvägen förbi Sorgenfri för att nå Södervärn.

En fördjupad, mer detaljerad plan för dragningar och hållplatser i de mest centrala delarna av Malmö tas fram under våren och behandlas vid tekniska nämndens möte den 12 juni i år.

– Tåg och buss är populärt. Vi har redan nått målet för 2030 om att var fjärde resa ska göras med kollektivtrafik i Malmö. Jag är beredd att höja ambitionen med det nät vi nu beslutat om, som gör att det går enkelt och snabbt att åka kollektivt, säger Andreas Schönström (S), ordförande i tekniska nämnden.

– Fler och fler Malmöbor väljer att resa kollektivt. Det är glädjande eftersom vi når våra hållbarhetsmål för 2030, men samtidigt en utmaning att tillgodose bra lösningar för de 400 000 invånarna vi förväntas ha år 2030. Med dagens beslut skapar vi förutsättningar för en enkel och snabb kollektivtrafik under 2020-talet, säger Marja Harborn (L), tillförordnad 1:e vice ordförande i tekniska nämnden.

Bilden:
Planerat linjenät för stadsbussar i Malmö 2027-2030.
Bild: Malmö stad