Nyheter

Hyundai startar elbilsproduktion i Tjeckien

Hyundai Motor meddelar att produktion av Kona Electric kommer inledas på den tjeckiska fabriken, Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC). Tillverkningen av elbilarna startar redan i början av mars, 2020.

HMMC som ligger i Nošovice är en av de största och modernaste biltillverkningsanläggningarna i Europa. Anläggningen med sin höga kapacitet planerar att producera 30 000 enheter Kona Electric redan under 2020. Tillsammans med produktionen från Hyundais Ulsan-fabrik i Korea kommer företaget mer än tredubbla tillgängligheten av Kona Electric för sina europeiska kunder, vilket i sin tur leder till en avsevärt kortare väntetid.

– Med produktionsstart för Kona Electric på HMMC befäster Hyundai sin position som ledande leverantör av elektrifierade mobilitetslösningar i Europa, säger Dong Woo Choi, President och CEO på Hyundai Motor Europe HQ.

– Genom att expandera produktionen till Europa för att bättre tillgodose den europeiska marknaden ser vi det som en förlängning på vår ’made in Europe for Europe’-filosofi. Vi stärker också Europa som tillverkningsort genom att nu även producera framtida mobilitetslösningar på plats.

I samband med produktionsstart på HMMC kommer Hyundai också möjliggöra för sina kunder att spåra och följa den beräknade ankomsttiden (ETA) för deras Kona Electric. Så snart bilen är beställd gör ETA-verktyget det möjligt för kunderna att spåra bilen via återförsäljaren för att se vart den är i produktionsprocessen och när den är planerad för leverans.

– Att Hyundai startar europeisk produktion av elbilar kommer få stor effekt på den svenska försäljningen. Inledningsvis sker tillverkningen av våra svenska Kona Electric, fortsatt på Ulsan-fabriken i Sydkorea. I samband med uppstart av HMMC ökar däremot produktionskapaciteten i Korea, vilket i sin tur ger Sverige ökade volymer, säger Tobias Joelsson, PR Manager på Hyundai Sverige.

– Intresset för Kona Electric har sedan lanseringen varit enormt stort och vi ser fram emot att nu kunna korta leveranstiden för våra svenska kunder.

Utöver själva produktionen kommer även batteriförsörjningen komma från Europa. Det här garanterar en stabil leverans med förkortad leveranstid från fabriken såväl som en dedikerad fast mängd batterier till produktionen av Kona Electric.

Förberedelserna av fabriken inför produktionsstart av Kona Electric har ägt rum de senaste månaderna. Vid sidan av själva produktionskedjan har stora förändringar gjorts på stans- och svetsenheter. Enheter där verktyg ut på under fem minuter, flera gånger per dag för att kunna producera olika delar hos i30-familjen, Tucson och nu även Kona Electric.

Eftersom Kona Electric är den första bilen hos HMMC som erbjuds med tvåtonat tak, behövde även lackeringsprocessen genomgå en förändring.

Speciellt för elbilar så finns det produktionssteg som innefattar lagring och installation av elektriska batterier. En lagringsbyggnad för batterier har därför upprättats med en separat leveranskedja inom fabriken. Automatiserade robotar levererar batterierna direkt till den nyinrättade monteringslinjen.

Under 2020 kommer Hyundai tillhandahålla cirka 80 000 enheter nollutsläppsfordon till europeiska kunder, inkluderat Kona Electric, IONIQ Electric och NEXO, Hyundais bränslecellsdrivna el-SUV. Med den här utvecklingen räknar Hyundai med att bli den största leverantören av nollutsläppsbilar i Europa under 2020.

Om Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC):
Den moderna högkapacitetsfabriken HMMC är Hyundais första tillverkningsanläggning i Europa och startade sin produktion i november 2008. Fabriken har idag 3 300 anställda, producerar 1 500 bilar dagligen och mer än 300 000 fordon per år. Förra året firade fabriken produktionen av sin tre miljonte bil och sin miljonte Tucson, vilken står för nästan 70% av HMMC:s produktionskapacitet, distribuerad till 69 länder och 5 kontinenter. Kona Electric ansluter till de övriga fem modeller som produceras på HMMC: i30 5d, i30 Fastback, i30 Kombi, i30 N-modellerna och Tucson.

Bilden:
Hyundai startar produktion av Kona Electric på HMMC i Tjeckien.
Bild: Hyundai