Nyheter

Coronavirus stoppar Stockholm Entrepreneur Social+ event på Epicenter Stockholm

Under fredagen meddelade Kogod School of Business vid American University i Washington DC att de ställer in sin studieresa till Stockholm kommande vecka då det var planerat att de skulle träffa sex svenska företag för ett forskningssamarbete kring hållbarhet.

I anslutning till detta ställs även det stora Stockholm Entrepreneur Social+ eventet in på Epicenter Stockholm den 13 mars där resultaten av samarbetet skulle presenterats och diskuteras.

I december 2019 inleddes ett omfattande forskningssamarbete mellan masterstudenter vid MSc Sustainability Management-programmet på American University i Washington DC och sex framträdande svenska företag inom hållbarhet; ClimaCheck, SweGreen, Doconomy, Solvatten, Kalf & Hansen och Velosophy.

Syftet var att tackla hållbarhetsutmaningar inom företagens olika affärsområden för att komma fram till nya, innovativa lösningar på hur dessa problem skulle åtgärdas, samt se över framtida möjligheter inom gränslandet mellan akademia, företagande och hållbarhet.

Med anledning av covid-19 ställs nu studieresan och eventet in. Detta då universitetet stoppar internationellt resande. Samarbetet fortsätter på distans och evenemanget Stockholm Entrepreneur Social+ kommer genomföras online. Tidpunkt för detta och närmare detaljer presenteras inom kort.

– Vi är oerhört ledsna att behöva ställa in ett så viktigt initiativ, men har stor förståelse för att universitetet landat i denna slutsats med tanke på rådande världsläge, säger Sofie Marin, huvudarrangör för Stockholm Entrepreneur Social+.

– Nu kommer vi se över olika digitala lösningar för att flytta evenemanget online, och för alla som köpt biljetter kommer vi erbjuda full återbetalning och sända ut en ny inbjudan att mötas virtuellt när det nya datumet är satt.

Stockholm Entrepreneur Social är en månatlig event-serie för sociala entreprenörer som arbetar för att uppnå FN:s Globala Mål. Varje månad bjuds framgångsrika företagare in för att visa hur de på olika sätt kan skapa en hållbar affärsverksamhet och samtidigt göra skillnad.

Bild av Gerd Altmann från Pixabay