Nyheter

Volkswagen-koncernen hade en framgångsrik avslutning

VD Herbert Diess: ”2019 var ett mycket framgångsrikt år för Volkswagen-koncernen. Vi har lagt en viktig grund för alla relevanta förändringar. ”

Volkswagen Passenger Cars ökade försäljningsintäkter och rörelseresultat – ID.31 och Golf 8 DNA-modeller introducerade, ny varumärkesdesign uttrycker varumärkets nya attityd
Audi uppnår högre försäljningsmarginal – ŠKODA, SEAT, Bentley, Porsche, Scania och
MAN ser förbättringar i försäljningsintäkter och rörelseresultat
Volkswagen Commercial vehicles ser minskade intäkter, Volkswagen Financial Services ser en betydande ökning av försäljningsintäkter och rekordresultat.

– 2019 var ett mycket framgångsrikt år för Volkswagen-koncernen. Vi har lagt en viktig grund för alla relevanta förändringar. 2020 blir ett mycket svårt år. Corona-pandemin ger oss okända operativa och ekonomiska utmaningar. Samtidigt finns en oro för långvariga ekonomiska effekter. Vi kommer att lyckas med att övervinna Corona-krisen genom att samla våra styrkor och med nära samarbete och hög moral inom koncernen, säger Herbert Diess, Volkswagen-koncernens VD.

Volkswagen Passenger Cars: försäljningsintäkter på 88,4 miljarder euro under 2019, en ökning med 4,5 procent jämfört med året innan. Rörelseresultatet före engångsposter ökade till 3,8 (3,2) miljarder euro. Förbättringar i mix och prispositionering kompenserade särskilt för lägre försäljning av Volkswagen Passenger Cars modeller och för lanseringskostnader samt negativa valutakurseffekter. Försäljningsmarginalen före engångsposter ökade till 4,3 (3,8) procent. Dieselfrågan gav upphov till engångsposter på -1,9 (-1,9) miljarder euro

Volkswagen Commercial Vehicles: försäljningsintäkterna på 11,5 (11,9) miljarder euro under räkenskapsåret 2019 var nästan i nivå med året innan. I synnerhet minskade fasta kostnader och utvecklingskostnader för nya produkter rörelseresultatet till 510 (780) miljoner euro. Förbättrade produktkostnader hade en positiv effekt. Försäljningsmarginalen var 4,4 (6,6) procent.

Scania Vehicles and Services: en försäljningsintäkt på 13,9 (13,0) miljarder euro genererades under verksamhetsåret 2019. Rörelseresultatet ökade med 24,8 procent till 1,5 miljarder euro. Förutom högre fordonsförsäljning och en starkare affär för originaldelar och serviceverksamhet, har förbättringar av mixen och valutakurseffekter haft en positiv inverkan på resultatet. Försäljningsmarginalen var 10,8 (9,3) procent under rapporteringsåret.

MAN Commercial Vehicles: drivet av högre volymer ökade försäljningsintäkterna till 12,7 miljarder euro 2019, vilket översteg siffran föregående år med 4,6 procent. Rörelseresultatet ökade jämfört med föregående år till 402 (332) miljoner euro, vilket påverkades negativt av kostnader som uppkommit i samband med omstruktureringen av verksamheten i Indien. Försäljningsmarginalen var 3,2 (2,7) procent.

Volkswagen Financial Services: försäljningsintäkterna under rapporteringsåret uppgick till 38,0 miljarder euro, en ökning med 15,8 procent jämfört med föregående år. Rörelseresultatet ökade med 13,3 procent och nådde ett rekord på 3,0 miljarder euro. Ökningen berodde främst på tillväxt i företaget.

Frank Witter, koncernens Finans- och IT-chef:

– Spridningen av Corona-viruset påverkar för närvarande den globala ekonomin. Det är osäkert hur hårt eller hur länge detta också kommer att påverka Volkswagen-koncernen. För närvarande är det nästan omöjligt att göra en pålitlig prognos. Vi använder oss av alla tillgängliga åtgärder för att stödja våra anställda och deras familjer och för att stabilisera vår verksamhet.

Bild: Volkswagen