Nyheter

Premiär för nya Hyundai i10

Nu är det dags för svensk premiär av helt nya i10. Hyundais minsta modell som på många sätt är stor för sin klass. Med en mängd aktiva säkerhetsfunktioner som standard, full uppkoppling, rymlig interiör och sportig design ger den ett imponerade intryck.

Helt nya i10 har uppgraderats rejält från sin föregångare med en design som både är sportigare mer ungdomlig och dessutom rymligare invändigt. Bilens visuella hållning har stärkts genom ett sänkt tak (20 mm) och breddad kaross på 20 mm.

Samtidigt har utrymmet för bilens fem passagerare blivit större tack vare den ökade hjulbasen på 40 mm. Nya i10s sportiga karaktär återfinns bland annat i den breda grillen, de runda varselljusen i LED och återkommande honungskakeformade designelementen. Valmöjligheten av 16-tumsfälgar och två-tonsfärgad lack med kontrasterande tak förstärker intrycket och gör att bilen verkligen tar för sig.

Klassledande uppkopplings- och säkerhetfunktioner

Modellen är på många sätt klassledande i A-segmentet. Nya i10 har ett av de mest omfattande säkerhetspaketen i sin klass och erbjuder funktioner som automatisk nödbroms med fotgängarigenkänning, trötthetsvarnare, filhållningsassistans, eCall och helljusassistans som standard.

Hyundai erbjuder dessutom nya i10 som fullt uppkopplad med Blue Link Connected Car Services som tillval. Kunder som väljer Teknikpaketet får förutom ett integrerat navigationssystem, DAB-radio och skyltavläsning även full uppkoppling mot bilen via Blue Link-appen. Uppkopplingsfunktioner som gör att förare enkelt kan se vart de parkerade bilen, skicka förplanerade rutter direkt till navigationssystemet och även få realtidsuppdaterad information om trafik, väder och fartkameror via den inkluderade prenumerationen på Hyundai LIVE Services.

Pigg och effektiv drivlina

Helt nya i10 lanseras med en trecylindrig, 1.0 MPi-motor som bjuder på 67 pigga hästkrafter och 96 Nm i vridmoment. Förare kan välja mellan en femväxlad manuell låda eller en femväxlad automatiserad manuell växellåda (AMT). Fördelen med en AMT jämfört med traditionell automatlåda är ökad effektivitet och minskade CO2-utsläpp tack vare sin låga vikt och minskade friktion.

Foto: Hyundai Motor Europe