Nyheter

Lobster expanderar i Norden

Med samlad erfarenhet från mer än 1300 kunder har Lobster GmbH skapat en så kallad Low Code mjukvara som ger företag konkurrensfördelar och säkerhet.

Lisbeth Blom som leder Lobsters nordiska expansion menar att Low Code och involvering av fler medarbetare än bara IT-personal i digitaliseringsprocesser är avgörande för konkurrenskraften.

Lobster GmbH har en enkel filosofi – IT måste vara praktiskt, inspirerande och enkelt att använda. Det är stora ord när det gäller dataintegration, ändå har det gjort Lobster stora på den tyska marknaden.

Idag har över 1300 kunder en Lobster-lösning till att integrera och hantera data. Kunderna är allt från mindre, agila webbshopar till stora aktörer inom logistik- och detaljbranschen.

Dataintegration är avgörande för konkurrenskraften

Regionchef för Lobster Nordics, Lisbeth Blom:

– Jag är ser fram emot att erbjuda Lobster till nordiska företag. Vår mjukvara stöder i stort sett alla protokoll och dataformat som EDIFACT, json, csv, XML, webservices, IOT, Industry 4.0, Kafka. Med Lobster kommer kundernas beställningar direkt in i företagets dataflöde; från webbshoppen till affärssystemet och vidare till distributionen.

– Det handlar om att göra den digitala strategin operationell. Och det enklaste sättet är att identifiera manuella processer och digitalisera dem, säger Lisbeth Blom. Integrering av data är avgörande för företagens framgång, tillväxt och överlevnad. Kunder vill ha sina varor och tjänster snabbt, smidigt och säkert. Och därför måste IT vara lättare och enklare, så att flera led i företaget kan optimera tillsammans.

– Ambitionen med Lobster_data är att frigöra resurser internt. Vi har mer än 10 000 mallar och industristandarder inbäddade direkt i lösningen. Detta innebär att dataintegrationen går snabbare – och färre fel uppstår, säger Lisbeth Blom och fortsätter: Jag ser det om och om igen – Low Code är en enorm fördel. De som är bäst på att dra nytta av detta vinner kampen om kunderna. Hastighet och precision är avgörande för konkurrenskraften.

Bra support på mjukvara är avgörande

– Lobsters supportteam arbetar nära utvecklingsavdelningen och alla inom Lobster känner produkterna utan och innan, det imponerade på mig redan första gången jag fick kontakt med Lobster. Jag tror att det är nyckeln till att mer än nittionio procent av våra 1 300 kunder är nöjda, stannar kvar hos Lobster och att många rekommenderar oss till andra, säger Lisbeth Blom, som ser fram emot att introducera Lobster för fler svenska och danska företag.

Lisbeth Blom som leder Lobsters nordiska expansion är sedan tidigare väl bekant med svenska marknaden då hon tidigare arbetade på Oracle Stockholm, där hon haft ansvar for hela Norden i förbindelse med Oracle University.