Nyheter

Debatt: ”Så revolutionerar maskinlärning och AI transport- och logistikbranschen”

”I en allt mer konkurrensutsatt och uppkopplad värld är det enbart 29 procent av företagen inom transport och logistikbranschen som ser tillväxtmöjligheter det kommande året. Samtidigt siktar fler och fler in sig på maskininlärning i molnet för att hitta sätt att effektivisera arbetet och skapa en bättre kundupplevelse. Det menar Swami Sivasubramanian, visepresident Amazon Machine Learning, AWS.

Det är i gränsen mellan molnet och artificiell intelligens som en utbredd innovation inom autonom teknik just nu tar fart. Och det är på god väg att bli en verklig game-changer, särskilt med tanke på att 68 procent av företagsledarna inom transport- och logistikbranschen tror att tekniska innovationer inom kärnan av deras verksamhet kommer ha enorm påverkan på hela branschen under de kommande fem åren.

Långdistanstransporter är ett gammaldags och ineffektivt system som gör att nästan hälften av amerikanska lastbilschaufförers resor går tomma. Convoy är ett företag som vänder upp och ner i långtransportsektorn i USA med maskininlärning för att matcha rätt förare med rätt typ av last och sedan optimera deras rutter. Företaget analyserar miljontals uppdrag och har på kort tid effektiviserat hela branschen – något som både ökar intäkterna och minskar utsläppen.

En annan utmaning som branschen står inför är att minst 100 000 förare saknas. En lösning på detta problem kan vara självkörande lastbilar. TuSimple är ett företag som genom användning av över 100 molnbaserade AI-verktyg lyckats genomföra självkörande leveranser på sträckor över 160 kilometer. Även vid 30 km i timmen klarar deras avancerade AI-algoritm att urskilja de bilar den delar vägen med, vilka hastigheter de har, och samtidigt hålla TuSimple-bilen säker i sin egen fil med en noggrannhet på +/- 5 cm.

Ett annat exempel på hur artificiell intelligens och maskininlärning har en positiv inverkan på transport- och logistikindustrin är de exakta beräkningarna.

Aramex, ett företag som arbetar med både internationell och nationell sjöfart, ökade med 74 procent i noggrannheten i sina beräkningar under transittid efter att ha flyttat ut i molnet. Under samma period minskade inkommande samtal till kundtjänsten gällande olika typer av fel och sena ankomster med mer än 40 procent.

Artificiell intelligens och maskininlärning är också hjärtat av Amazon.com. Här används ML- och AI-algoritmer hos AWS för allt från att förutsäga vad kunder kommer att beställa till att hantera robotar för att plocka varor och inte minst för att optimera rutter för leveranser till kunden

För att lyckas framöver måste branschen luta sig mot tekniker för att säkerställa optimerad effektivitet och resultat. Lyckligtvis garanterar ständiga innovationer inom AI och ML att dessa företag får möjlighet att lösa de problem de står inför och samtidigt växa in i framtiden.”

Swami Sivasubramanian, vicepresident Amazon Machine Learning, AWS