Omställningen till att bli Europas största produktionsanläggning av elbilar fortsätter i hög takt. Efter 116 år har den sista bilen med förbränningsmotor rullat ut från Volkswagens fabrik i tyska Zwickau. Från och med nu kommer endast eldrivna modeller att tillverkas i denna fabrik.
Över sex miljoner Volkswagen-bilar har producerats i fabriken sedan 1990. Den sista bilen utrustad med en förbränningsmotor lämnade monteringslinjen den 26 juni. Bilen, en Golf Sportscombi R med 2,0-liters bensinmotor och lackad i Oryx White Pärleffekt, producerades för en kund i Tyskland.
Från och med nu kommer endast eldrivna modeller från Volkswagen och framöver även från systermärkena Audi och SEAT att produceras i Zwickau. Sex helt eldrivna modeller från de tre märkena kommer att rulla ut från fabriken år 2021. Den planerade årliga kapaciteten kommer att öka till 330 000 bilar.
Steget till den moderna bilåldern har varit lång: sedan 1904 har bilar med förbränningsmotorer byggts i Zwickau (se bifogad bild) – initialt under många år Audi, inklusive Horch-modeller, och i DDR-tider tillverkades Trabant här. I maj 1990 startade Volkswagen produktion vid denna fabrik i västra Sachsen. Under de senaste 30 åren har exakt 6 049 207 Volkswagen-bilar av modellerna Polo, Golf, Golf Sportscombi, Passat och Passat Sportscombi producerats i Zwickau.
Ny plattform för serieproduktion av elbilar ID.3 är den första bilen från Volkswagen som baseras på MEB. Plattformen har utvecklats speciellt för elbilar och utnyttjar de möjligheter som e-mobilitet erbjuder. ID.3 kännetecknas därför av lång räckvidd, gott om utrymme och körglädje. Förbokare av lanseringsmodellen ID.3 1st har kunnat göra bindande beställningar för sina reserverade bilar sedan den 17 juni. Lanseringen av ID.3 1st sker nästan samtidigt i hela Europa i september 2020.
Volkswagen Sachsen: Eldrivna volymmodeller, lyxkarosser och motorer
Förutom bilfabriken i Zwickau har Volkswagen Sachsen två andra fabriker i delstaten Sachsen: en motoranläggning i Chemnitz och Transparent Factory i Dresden där elbilen e-Golf idag produceras. e-Golf rullar av produktionslinjen i Dresden-fabriken i slutet av året och från 2021 kommer ID.3 att produceras även där. Karosserna för lyx-SUV:ar från Lamborghini och Bentley fortsätter att produceras i Zwickau.