Nyheter

KONE levererar hissar till tunnelbaneprojektet Grand Paris Express

KONE har tagit hem en order för att leverera och installera drygt 70 hissar för tunnelbaneprojektet Grand Paris Express i Paris.

KONE valdes ut av Société du Grand Paris (SGP) för att leverera hissar på en rad olika stationer och relaterade byggnader i den södra delen av linje 15 i Grand Paris Express-tunnelbanan. Den södra delen av linje 15 (33 kilometer lång) passerar genom 22 kommuner och förväntas användas av över en miljon lokala invånare, med 300 000 resor per dag. Varje station på linjen ansluter direkt med tunnelbana, spårvagn, buss eller RER-pendeltåg.

KONE kommer att samarbeta med SGP för att leverera och installera över 70 KONE MonoSpace®-hissar, som för närvarande förväntas vara i drift 2025. KONE MonoSpace®-hissarna med KONE EcoDisc® drivkratfteknik, kända för sin pålitlighet och energieffektivitet, möjliggör en smidig och säker transport till och från plattformarna. För att skapa säkerhet utan att ge avkall på estetiken som SGP kräver, har KONE konstruerat hissar med glasväggar, med möjlighet för genomskinligt eller ogenomskinligt glas.

– Vi är väldigt stolta över att vara involverade i detta imponerande projekt och hjälpa till att skapa smidigt och säkert personflöde för passagerare längs denna nya linje med hög kapacitet i ett av de mest trafikerade tunnelbanesystemen i världen, säger Pierre Liautaud, Executive Vice President för KONE i Sydeuropa, Mellanöstern och Afrika.

KONE har lång och gedigen erfarenhet av att leverera lösningar för att människor ska kunna förflytta sig snabbt, säkert och bekvämt i offentliga rum.

I juni meddelade KONE att de även har vunnit stororder gällande leverans av rulltrappor för ett av Stockholms stora infrastrukturprojekt: nya tunnelbanan.

Detta projekt kommer att addera ytterligare fyra kilometer tunnelbanelinje och två nya tunnelbanestationer till Barkarby i Järfälla kommun, i nordvästra Stockholm. Ordern avser totalt 20 rulltrappor konstruerade för intensiv belastning för att klara de krävande förhållanden som tunnelbanemiljön kan innebära.

Bild av Gerhard Bögner