För den genomtänkta utformningen av den digitala förarplatsen fick MAN:s nya lastbilsgeneration nyligen ”the Red Dot Award” i klassen ”Brands & Communication Design”.
Den konsekventa förar- och användarvänliga interaktionen mellan displayer och reglage när det gäller form, idé och funktion imponerade på de 24 internationella jurymedlemmarna.
– Jag vill gratulera vinnarna av Red Dot Award till priset. Genom att vinna denna utmärkelse har de bevisat att deras arbete står för en hög designkvalitet. De har kommit i topp i ett starkt fält av internationella deltagare tack vare en enastående prestation och förtjänar att vara stolta över sina insatser, säger professor Dr. Peter Zec, grundare och CEO för Red Dot.
– När MAN utvecklade den nya lastbilsgenerationen var det uppenbart att föraren skulle vara involverad från start och i fokus. Det är det enda sättet för oss som tillverkare att ta fram en arbetsplats som passar föraren. Vi har fått mycket positiv feedback från kunder och fackpress och att vinna detta fina pris visar än en gång att vi är på rätt spår, säger Dr. Andreas Tostmann, CEO för MAN Truck & Bus.
Under utvecklingen av den nya lastbilsgenerationen har MAN involverat mer än 700 lastbilsförare i olika typer av workshops, körsimulatorer och provkörningar för att fånga upp alla användarkrav i designarbetet med den nya förarplatsen. Den består av tre oberoende operativsystem: centraldisplayen, infotainment- och navigationssystemet med en upp till 12,3 tums bildskärm och den innovativa kontrollenheten MAN SmartSelect.
Dessutom finns en fjärrkontroll för att styra komfort- och underhållningssystem från sängen. Varje system har sin egen lastbilsspecifika kontrollogik och är samtidigt integrerad i det holistiska interaktionskonceptet.