Nyheter

Framtidens paket har en egen identitet

Vad sägs om ett paket som kan berätta om någon har smygkikat i det* eller om det har hamnat på fel plats? Som vet när och var det behövs – och som självmant kan transportera sig dit. Det är framtiden enligt Logtrade.

– Ibland lönar det sig att vara tidig, men det är också sjukt jobbigt, säger Fredrik Svedberg, vd på Logtrade.

”Precis som i Toy story”

Tillsammans med SRI som har skapat allt från Siri, till Arpa och Darpa, video över internet och datormusen, började Fredrik Svedberg fundera på om fysiska paket kanske skulle kunna ha en egen identitet. Smarta paket, helt enkelt.

— Idag ses de som döda objekt som ska flyttas från A till B. Tänk som i Toy story i stället, säger han. Paketet vet var det är, var det tillverkades, hur det mår och vart det ska. Allt med hjälp av sensorer och algoritmer.

— Vi började verkligen från grunden: Vad är Schenker? Vad är en tomat? Vad är en identitet? Parallellt ställde vi oss frågan: hur vänder vi på alltihop, för att få ihop tekniken?
Halvvägs in i projektet fick Logtrade kontakt med telecombolaget Ericsson.

— I och med 5G kommer vi att se smarta hus, smarta bilar och smarta produkter. De kommer hela tiden prata med varandra och fråga – vad ska jag göra nu? Och de blir Ericssons framtida slutkunder. Minst 70 procent kommer att handla om logistik och kommunikation mellan produkterna.

”Om 20 år – då har det hänt”

I framtiden har ditt paket sensorer som är uppkopplade till 5G. Men redan idag kan vi börja använda tekniken genom att skanna av med en QR-kod, menar Fredrik Svedberg.

—Då kan konsumenten få information om allt möjligt – har det öppnats, var har det varit, hur det har hanterats. Men främst ska det vara ”seamless” – det ska sköta sig själv.

De smarta paketen innebär bland annat att du i framtiden lika väl kan leva i en by på landet och vara uppkopplad därifrån, som i stan. Det blir inte längre något krav på stordrift.

— När vem som helst kan bära ditt paket, eftersom det ändå berättar om det har öppnats i smyg eller hamnat på fel plats, kommer ingenting se likadant ut. Du kan handla på gatan, precis utanför din tomt, i hotellobbyn. Var som helst.

Men ett helt nytt sätt att se på logistik innebär en stor samhällsförändring.

— Och samhällsförändringar tar tid. Vi vet inte när det händer men inom 10-20 år, då har det hänt, säger Fredrik och tillägger:

— Men när det händer, då sker förändringen på mindre än nio månader. Så de som har övat och provat och testat tekniken redan idag kommer ha ett stort försprång när förändringen sker.

Bröd kan flytta sig själv”

I framtiden handlar det inte i lika stor grad om att flytta saker från A till B till C, utan det handlar om ”farm to fork”, menar Fredrik Svedberg. Det innebär att bonden äger sin tomat tills någon har ätit upp den

— Ska vi lära bönder logistik? Nä, de ska få teknologi som löser logistiken åt dem. Framtiden är på sätt och vis redan här. Logtrade har nämligen tränat en algoritm för bröd.

— Brödet går först från bagaren till ett fincafé. De skjuter en QR-kod för varje bröd de serverar. Bröden som blir över flyttas till ett studentcafé där de säljs för halva priset. Vi mäter igen – de bröden som är över går till Frälsningsarmén, de tar 0 kronor i avgift men streckkoden behöver ändå skannas. För i sista steget går resterna till en bonde eller ett ölbryggeri.

— Men i den ”riktiga” framtiden så uppstår det givetvis inget spill, eftersom bagaren vet hur mycket som behöver produceras, och hur många som de hållbart kan och bör nå inom sin lokala region.

Fakta

Logtrade är ett transportadministrativt system, ett TA-system, som har funnits sedan 90-talet. De tog fram STE-etiketten, som är standard idag, och har gått från DOS till webbapplikationer. Dagens TA system från Logtrade benämns som ett där din produkt både kan flytta och sälja sig själv. Idag är Logtrade en av de fem-sex aktörer på marknaden.

Välkommen till Logville

Läs mer om paket med egen identitet och den globala byn här

Hur funkar det? Rent tekniskt, alltså.

Grunden är URI-baserade identiteter, som till exempel kan stoppas in i en QR-kod. En QR-kod blir då som en fraktetikett, eller ett frimärke med mycket data i. Informationen i en QR-kod kan uppdateras i takt med att dess status förändras; skapad, såld, såld igen, förflyttad, uppäten, återvunnen. Vid varje punkt uppdateras identitet och status. I takt med att sensorer och 5G-nät tillkommer kan uppdateringarna ske autonomt.