Nyheter

BlueJay Solutions: Tre avgörande hinder för digitalisering av leveranskedjan

Digitaliseringen inom leveranskedjan släpar fortfarande efter. Den vanligaste orsaken är bristen på både förmåga och kapacitet att rent faktiskt dra nytta av möjligheterna i en digital leveranskedja.

BluJay Solutions undersökning Supply Chain Market Research visar dock att organisationerna inser behovet av kontinuerliga innovationer och den främsta drivkraften är att förbättra kundupplevelsen.

Icke desto mindre visar undersökningen även att digitaliseringen inte alltid fungerar problemfritt och verkligen genomförs i praktiken. BluJay Solutions definierar här de tre viktigaste hindren för innovationer och digitalisering av leveranskedjan som företag över hela världen ställs inför.

1. Datasilos och kvalitet

Data- och systemsilor utgör det största hindret för innovationer, enligt analysen Supply Chain Market Research. Fler än en av fem respondenter (21 %) uppgav att (data)silorna utgjorde det största hindret. I 2018 års undersökning fanns detta hinder också med bland topp 3 – men då på andra plats. Det här hindret ser därför ut att ha vuxit, trots att organisationerna generellt hävdar att de är uppmärksamma på silor och aktivt försöker förhindra att nya silor uppstår. Det är dock fortfarande en utmaning inom leveranskedjan att bryta ned de nuvarande silorna mellan processer, system och data.

2. Föråldrade IT-system

18 procent av de tillfrågade anger att de befintliga IT-systemen är otillräckliga för att implementera den önskade digitaliseringen. Jämfört med förra året görs framsteg i moderniseringen av IT-systemen, men läget är ännu inte optimalt. 2018 fanns även detta hinder med bland topp 3, och intog då förstaplatsen.

3. Bristande stöd från ledningen

Nytt bland de tre största hindren är bristen på stöd från den högsta ledningen. Bristen på stöd verkar vara ett hinder både för de företag som är föregångare och för de företag som ligger lite efter med digitaliseringen. I synnerhet saknas finansiering för att möjliggöra digitalisering


Digitala anslutningar och datakvalitet som nya utmaningar


Jämfört med 2018 års undersökning kan man dra slutsatsen att leverantörskedjeföretagen har tagit ett steg i riktning mot att modernisera sina IT-system, men att bryta ned befintliga – och förhindra nya – (data)silor mellan system och processer ser ut att vara en växande utmaning.

Slutligen utgör den ökande digitaliseringen, moderniseringen av IT-systemen och de data som skapas i samband därmed också en ny utmaning: förbindelser med handelspartner.

Innovatörerna, föregångarna och företag med ett resultat över genomsnittet är ledande när det gäller etablering av digitala förbindelser (via EDI och API:er) med sina handelspartner. Större datamängder, och ofta mer värdefulla data, delas regelbundet. Det finns dock fortfarande utrymme för både tillväxt och förbättring: Data är inte alltid av god kvalitet, och inte alla tillgängliga data delas. Exempelvis bedömer endast 40 procent av företagen att de data som de mottar är av bra kvalitet. Nästan hälften (46 %) anser att tillgängliga data är av genomsnittlig kvalitet, medan ett litet antal (14 %) anger att kvaliteten är ”dålig” eller ”mycket dålig”.

Carsten Lundin, försäljningschef i Sverige för BluJay, erkänner de hinder som beskrivs av företag i leveranskedjan:

– Digitaliseringen medför helt klart möjligheter, men inte självklart för alla. Alltför ofta finns det hinder för att dra nytta av möjligheterna, och det är synd”, förklarar Lundin. ”Att ha data är en sak, men det faktum att data också ska vara av god kvalitet och sedan delas med rätt partner förblir ofta en bortglömd aspekt. Lyckligtvis visar våra marknadsundersökningar av leverantörskedjan att branschen tar stora steg framåt och blir allt mer digital.