Nyheter

SDVD: ”Svårt att registreringsbesiktiga etanolkonverterade bilar”

– När Per Bolund (MP) presenterade nyheten i regeringens höstbudget, en ”bygga-om-bonus” som är ett bidrag för att konvertera befintliga bensinbilar till etanoldrift, kanske det underlättar vårt arbete i Besiktningskommittén, säger Bo Ericsson som är vd för SFVF och representerar fordonsbranschen i kommittén.

– Efter etanolkonvertering behöver bilen ombesiktigas/genomgå registreringsbesiktning. Idag har besiktningsbolagen inga riktlinjer kring hur en sådan besiktning ska utföras. Vi behöver ett enklare förfarande, fortsätter Bo Ericsson.

För en effektivare dialog med branschen i fordonsbesiktningsfrågor har Transportstyrelsen skapat en samverkansplattform, där en öppen dialog med branschen och övriga fordonsintressenter sker.

Transportstyrelsen skapade Besiktningskommittén och där representerar Bo Ericsson på SFVF fordonsbranschen i olika frågor.

– Vi arbetar nu med typgodkännande av konverterings-kit för konvertering från bensin till etanol. Vårt förslag är att konverterings-kit som är godkända i andra EU-länder även ska bli det automatiskt i Sverige.

– Idag måste alla bilar som etanolkonverteras avgastestas. Det är en stor kostnad för verkstaden och därmed bilägaren, det vore bra att få en smidigare och billigare lösning anser vi, säger Bo Ericsson.

– Det finns idag ungefär 2,7 miljoner bensinbilar som vi kan konvertera till etanol. En etanolkonvertering har en väldigt positiv miljöpåverkan, den minskar klimatpåverkan med upp till 80 procent per fordon om man räknar med svenskproducerad etanol. En relativ enkel åtgärd som ger stor klimateffekt till låg kostnad med andra ord, avslutar Bo Ericsson.