Nyheter

Lansering: Hydremas senaste version av sin bästsäljande dumper – 912G-serien

För att ligga steget före konkurrenterna och uppfylla de senaste miljökraven innehåller nya Hydrema 912G den allra senaste Cummins 147 hk Steg 5-motorn.

Hydrema är redo att lansera sin nya 912G-serie. R&D-avdelningen hos den danska entreprenadmaskinstillverkaren har jobbat hårt med att modifiera och förbättra G-serien inför den nionde generationen av sin bästsäljande dumper.

– Den nya Hydrema 912G-serien har finjusterats på alla fronter. Detta har blivit något mycket mer än den motoruppdatering som många tillverkare gör för att uppfylla Steg 5-utsläppskraven. Utöver den absolut senaste teknologin har vi gjort ändringar inom områden såsom säkerhet, förarkomfort och servicetillgänglighet, säger Hydremas R&D-chef Thorkil Iversen.

Redo för biodiesel

Den nya 147 hk-motorn från Cummins efterlever inte bara de senaste Steg 5-utsläppskraven, utan är dessutom godkänd för att köras på 100 procent HVO- (bio) diesel. För att säkerställa så rena avgaser som möjligt har 912G ett dieselpartikelfilter och AdBlue, samtidigt som motorn har fått en enklare utformning eftersom ingen EGR-ventil behövs.

– Vi upplever ständigt ökande krav på låga utsläpp, också i offentliga anbudsförfaranden. Detta gäller i synnerhet urbana miljöer med projekt såsom avlopp och fjärrvärme samt upprustning av fotgängarutrymmen. Den nya 912G-motorn uppfyller kraven hos entreprenörer som är på jakt efter det senaste inom lågutsläppsmaskiner, säger Thorkil K. Iversen

Bland de betydande uppdateringarna återfinns det uppgraderade kylningssystemet, vars kylkapacitet har ökat 10 % tack vare en förbättrad kylare. Dessutom är den nya generationen av denna populära dumper utrustad med en elektroniskt styrd kylfläkt som endast körs vid behov. Detta sparar bränsle och minskar ljudnivån.

Självisolerande batteri

Dumpern är utrustad med en automatisk batteriisolator som stängs av när det inte behövs någon ström. Detta innebär en uppgift mindre för föraren, som nu kan lämna maskinen utan att behöva oroa sig för att glömma bort att stänga av isolatorn.

Motorrummet har fått en ny utformning som ger åtkomst till alla servicefilter och kontrollpunkter från marken, och extra dräneringsventiler möjliggör enkel och säker uttömning av olja. Kylaren är nu lättare att komma åt via en ny och smidig servicelucka, och skulle du behöva klättra upp på maskinen finns det tre avsedda ytor att kliva på som minskar risken för att slinta och trilla ner.

Säkert att gå in och ut

Alla trappsteg på G-serien har breddats och den smidiga enstegsåtkomsten till förarhytten har bibehållits, tillsammans med handtag och steg som minskar risken för att slinta.

Utöver de många alternativ som finns tillgängliga, har 912G nu LED-belysning (tillval) runt hela arbetslamppaketet för optimal sikt i mörka förhållanden.

Uppvärmning via telefon och tippsäkerhet

Det finns en ny Webasto-parkeringsvärmare (tillval) som kan fjärrstyras via en mobiltelefon så att föraren kan värma upp förarhytten och motorn i förväg.

Hydrema har även lagt till ett tillval i form av ett luftfjädrat, ventilerat säte med automatisk viktjustering på upp till 150 kg.

Maskinen kan även utrustas med en Tiltometer-lutningsindikator (lyftassistans). Detta (alltid påslagna) säkerhetssystem finns på instrumentpanelen och visar föraren i vilken vinkel maskinen arbetar både lateralt och longitudinellt. Om maskinen hamnar i en osäker vinkel, varnar systemet föraren.

Den danska tillverkaren erbjuder ett stort urval av modeller inom 912-serien, med olika karosserier. Ett av de vanligaste alternativen är MultiTip-svängkarossen. Detta system låter lasten dumpas över sidan på maskinen var som helst inom en 90 graders vinkel och är idealiskt för arbete i begränsade utrymmen.

912 kan även beställas som ett chassi med hytt (Multi-chassi) som möjliggör montering av andra typer av utrustning såsom vattentankar, saltspridare osv. Dessutom kan ett 3-punktsfäste (tillval) monteras framtill på maskinen för montering av ett borst- eller bladtillbehör. Maskinen kan även fås med vårt egenkonstruerade, fabriksmonterade Rail-system.