Nyheter

ITF-OECD: Stadsrum behöver styras om från bilar till mikromobilitet

Tankesmedjan International Transport Forum har nu släppt en rapport som om hur bilberoendet i våra städer kan minska. Den OECD-associerade tankesmedjan understryker vikten av att reducera vårt bilberoende i syfte att skapa bättre livskvalitet i städer eftersom privat bilresande medför stora negativa effekter för vägsäkerhet samt ekonomisk och social hållbarhet.

ITF rekommenderar att städer som ska dra ner på hur mycket yta som allokeras till infrastruktur och parkering för bilar, som idag är oproportionerligt stor i förhållande till andelen resor som görs via bil. Ytorna ska istället omallokeras till kollektivtrafik, gångtrafikanter och annan mikromobilitet.

ITF skriver att delad mikromobilitet, såsom elsparkcyklar, har skyndat på behovet av att fördela om ytor i städer. De skriver också att en “expandering av dedikerade cykelbanor för elsparkcyklar, elcyklar och liknande mikrofordon kommer göra mycket för att dessa ska bli säkrare och uppfattas som säkrare.

Kristina Hunter Nilsson, Kommunikationschef, Voi Technology:

– ITF:s rekommendationer ligger i linje med vad vi har argumenterat för sedan dag ett. Fördelningen av infrastruktur anpassad för gående, cyklister och elsparkcyklar är avgörande för att göra våra gator säkrare och för att snabba på klimatomställningen av transporter i städer.

– Genom att dela data med städer kan operatörer för delat mobilitet, såsom Voi, hjälpa till att förbättra förståelsen för trafikflöden och vilka krav det ställer på infrastruktur både vad gäller cykelbanor och parkeringsplatser.

– Genom att integrera tjänster för delad mikromobilitet med kollektivtrafiken kan vi också förbättra tillgänglighet och flexibilitet i det urbana transportsystemet. Multimodala resor där delad mikromobilitet kombineras med kollektivtrafik kan tillsammans vara ett realistiskt alternativ till bilresande i innerstaden.