Nyheter

Johan Silfwerbrand, professor, brobyggnad, KTH: ”Klimatsmart att vänta med höghastighets­tåg”

”Det pågår en spännande utveckling inom cement- och stål­industrierna. Kan såväl betong som stål bli klimatneutrala blir utsläpps­kalkylen helt annorlunda för höghastighets­banorna.”

Det skriver Johan Silfwerbrand, professor i brobyggnad vid KTH i ett debattinlägg i Svenska Dagbladet:

”Det kommer att krävas cirka 6 miljoner ton cement och 1,5 miljoner ton stål. I vårt land produceras årligen ungefär 2 miljoner ton cement så volymen motsvarar tre års­produktioner. Nu säger sig en entreprenör vara villig att bygga dessa järnvägar på nio år vilket innebär att vi kommer att behöva importera cement i stora volymer för att samtidigt kunna bygga bostäder, andra byggnader och andra anläggningar.”

”Vi ser att denna mycket stora investering kommer att kosta väldigt mycket i koldioxid­utsläpp. Men vi kommer naturligtvis att spara koldioxid genom att flytta över bil- och flygtrafik till tåg. Före pandemin fanns ett femtiotal dagliga avgångar mellan Arlanda, Bromma, Landvetter och Sturup. Det handlar om kanske 300 000 ton koldioxidutsläpp per år. Höghastighetstågen kommer enbart att erbjuda persontrafik så lastbilarna kommer fortfarande att färdas på vägarna.”

Läs hela debattartikeln här:

https://www.svd.se/klimatsmart-att-vanta-med-hoghastighetstag