Nyheter

Ny duo i norr

Sedan september förra året välkomnar Swecon en ny regionchef för servicemarknad och en ny regionchef för marknad och försäljning. Båda i den norra regionen där de utgår från Luleå.

Hans Olofsson och Robert Waltari är nya på jobbet, men knappast för varandra. De har känt varandra sedan mitten på 90-talet då de arbetade tillsammans.

Sedan 20 år har de däremot jobbat på varsitt håll, men hållit kontakten och varit varandras bollplank och stöd under alla år. Hans gick till Swecon och har därefter haft olika befattningar inom företaget.

2017 lämnade Hans Swecon för en vd-roll i ett regionalt installationsföretag. Robert gick istället till bilbranschen och har bland annat jobbat som servicemarknaschef, försäljningschef och de senaste 10 åren som vd för ett bilhandelsbolag. Nu möts de åter på jobbet och denna gång hos Swecon, vilket vi är glada för.

Region i expansiv fas

Norrland är i en expansiv fas som region och här finns mycket att utveckla och effektivisera, vilket Robert och Hans ser stora möjligheter att göra tillsammans. Man nämner LKAB, Northvolt, Norrbottniabanan samt flera andra stora projekt och aktörer som bara växer.

Målet är att jobba tight för att skapa ”ett Swecon” där alla känner sig delaktiga oavsett roll och avdelning, där alla har en gemensam förståelse och respekt för varandras arbetsuppgifter. Man vill också hitta synergieffekter och kunna jobba över gränserna för att nå sina mål. Genom transparens och samarbete kan man komma långt, menar de.

Tuff konkurrens om rätt kompetens

En av de stora utmaningarna framåt för duon är att hitta rätt kompetens och lyckas rekrytera rätt människor. Konkurrensen om kompetent personal inom branschen är tuff. Teknikutvecklingen går i en rasande fart och det gäller att stå rustad för det. Robert nämner Swecons utbildningsprogram som en styrka där de anställda alltid kan vidareutvecklas.

Hans och Robert nämner också fokus på att kundens maskiner aldrig ska behöva stå still.

– Att vara tillgängliga och kunna lösa kundens problem snabbast möjligt är en nyckelfaktor oavsett om det gäller försäljning eller service, säger Hans.

Att vara i framkant för service och eftermarknad är viktigt och något som Swecon prioriterar i och med att varumärket står för pålitlighet och trygghet.

– Vi företräder ett starkt varumärke, Volvo Construction Equipment, och kunden förväntar sig, med all rätt, bästa tänkbara service, och det ska vi ge dem, menar Robert. Tack vare kundernas krav utvecklas ju servicenivån och därmed företaget, säger han.

Foto: Jennie Pettersson