Nyheter

Framtiden för Skånetrafikens resenärer: Punktlighet, kundfokus och hållbarhet

Bättre punktlighet, nya och bekvämare bussar och mindre buller och utsläpp tack vare fler elbussar. Så kommer vardagen att se ut för den som pendlar med Skånetrafiken de kommande åren.

I veckan som gått har Skånetrafiken skrivit under fyra nya avtal tillsammans med Bergkvara Buss och Nobina. Det gäller bland annat bussresandet i Lund, på Österlen och Söderslätt samt i Nordvästra Skåne med Ängelholms och Klippans kommuner.

Avtalen börjar gälla under 2021 och 2022 och majoriteten av bussarna kommer antingen i samband med avtalets start eller under de kommande åren att bytas ut till nya. Flera av dem kommer också att vara elbussar. Fokus för avtalen har varit att förbättra kundens upplevelse av resan.

– Vi har upphandlat dessa avtal med stort fokus på en bättre kundupplevelse där vi bland annat ställer krav på högre punktlighet och nya och mer miljövänliga fordon. Allt för att våra resenärer ska få en mer hållbar resa, säger Saman Tondnevis, affärsområdeschef på Skånetrafiken.

Flera av avtalen gäller för de kommande åtta åren – eller ännu längre. Avtalen omfattar några av Skånes mest använda pendlingslinjer och bjuder dessutom på nya koncept, så som BRT (Bus rapid transit) och Plusresor.

– Vi kommer till exempel att satsa på konceptet plusresa på Österlen. Med plusresa så utvecklar vi ett nytt system för ett mer flexibelt och hållbart resande med kollektivtrafik på landsbygden. Plusresa ska bli en bokningsbar resa med kollektivtrafik för våra kunder som har långt till närmsta busshållplats eller tågstation, berättar Saman Tondnevis.

Bakgrunden är att Kollektivtrafiknämnden i mars 2019 gav Skånetrafiken uppdraget att upphandla busstrafik i avtalsområde Österlen, Lund Öster/Lund Väster, Söderslätt samt Nordväst. Dessa fyra avtal hanterar ca 50 procent av det totala resandet för regionbuss. (2018 års siffror)