Nyheter

Ett historiskt steg mot hållbar mobilitet

Regionerna Auvergne-Rhône-Alpes, Bourgogne-Franche-Comté, Grand Est och Occitanie lägger den första ordern någonsin i Frankrike på dualmode el/vätgaståg.

Det är ett historiskt steg för minskningen av koldioxidutsläpp från järnvägstransport till förmån för passagerare och regioner, och för utvecklingen av ett vätgasekosystem och en lovande sektor inför framtiden.

På uppdrag av de fyra regionerna har SNCF Voyageurs lagt en order hos Alstom på de första 12 dual mode el-vätgastågen i Coradia Polyvalent-serien Régiolis, utvecklade av Alstom. Kontraktet är värt totalt nästan 190 miljoner euro [1]. Näst efter tåg som drivs av ånga, termisk och sedan elektrisk energi är denna innovation en verklig revolution inom mobilitet på räls.

Detta är första ordern i Frankrike och ett steg mot att uppnå energiomställningsmålen för att minska utsläppen av växthusgaser, en ambition som stöds av den franska regeringen genom den vätgasplan som lanserades i juni 2018.

Ordern ligger helt i linje med PLANETER-programmet för att minska miljöpåverkan från SNCF Voyageurs regionala mobilitetslösningar, baserat på övertygelsen att införandet av fler TERs (regionala expresståg) avsevärt kan minska koldioxidutsläppen. Andra franska regioner har redan uttryckt sitt intresse av att delta i fas 2 av projektet.

Denna officiella franska order av vätgasdrivna tåg är resultatet av gemensamma insatser under två år av de olika intressenterna i projektet. Dual-mode el-vätgaståget Coradia Polyvalent uppfyller kraven i Frankrikes mångsidiga järnvägsnät och har en autonomi på upp till 600 km på sektioner av järnvägsnätet som inte är elektrifierade. Det 72 meter långa tåget med fyra vagnar har en kapacitet på 218 sittplatser och samma dynamiska prestanda och komfortnivå som dual-mode el-dieselversionen.

Nästan 400 dual-mode elektrisk-termiska och helelektriska Coradia Polyvalent-tåg har beställts av de franska regionerna sedan 2011. Utvecklingen och tillverkningen av Coradia Polyvalent-tågen säkrar mer än 2000 arbetstillfällen i Frankrike för Alstom och dess leverantörer. Sex av Alstoms 15 anläggningar i Frankrike är involverade i projektet: Reichshoffen (Bas-Rhin) för design och montering, Ornans (Doubs) för motorer, Le Creusot (Saône-et-Loire) för boggier, Tarbes (Hautes-Pyrénées) för drivlinor, Villeurbanne (Rhône) för fordonsbaserad elektronik och Saint-Ouen (Seine-Saint-Denis) för design.

– Frankrike har allt som behövs för att landet ska visa vägen när det gäller vätgas: den franska regeringen är fast besluten att förverkliga denna ambition. Vi kommer att stå för 47 miljoner euro i utvecklingskostnader för Frankrikes första vätgasdrivna regionaltåg. Jag är mycket glad över att detta stöd har gjort det möjligt för de fyra partnerregionerna att bekräfta sin order på de första 14 tågen, säger Jean-Baptiste Djebbari, Departementet för ekologisk omställning.

– Alstom är särskilt stolta över att tillsammans med SNCF Voyageurs och regionerna Auvergne-Rhône-Alpes, Bourgogne-Franche-Comté, Grand Est och Occitanie bidar till en renare och mer hållbar mobilitetslösning. Alstom är det första järnvägsbolaget i världen som lanserar ett vätgaståg på marknaden och att behärska denna teknik via sitt iLint-tåg, utvecklat för den tyska marknaden. Denna nya order för den franska marknaden ligger helt i linje med Alstom Groups ambition att bli nummer ett på marknaden för grön och smart mobilitet, och att hjälpa till med utrullningen av ett effektivt vätgasbaserat ekosystem i våra regioner, säger Jean-Baptiste Eyméoud, VD för Alstom France.