Nyheter

Satsningen på Trelleborgs hamn fortsätter: Färjeläge 7 byggs om till RoRo-färjeläge

Nu är det färjeläge 7 som byggs om till RoRo-färjeläge parallellt med nybyggnaden av färjelägena 10, 11 och 12 medan de nya lägena 13 och 14 i princip är klara.

– Färjeläge 7 är ett gammalt järnvägsfärjeläge från 1909 som vi inte haft användning för på länge. De fartyg det byggdes för finns inte längre kvar och nu bygger vi om det till att bli ett fullvärdigt RoRo-färjeläge, berättar Ulf Sonesson, projektledare vid Trelleborgs Hamn.

– Vi kan ta emot fartyg på upp till 180 meter vid kajen, som till en början kommer att vara ett reservläge. Bland annat frigör ombyggnaden uppställningsytor för Stena Line.

Ombyggnaden omfattar bland annat en krönbalk på en tidigare spontning, en fast betongramp och så utrustas färjeläget med grå- och svartvattenmottagning och bunkerstation samt förbereds för el-anslutning av inneliggande fartyg.

– Vi gjuter krönbalken på den spontning som hamnen har gjort tidigare längst in vid färjeläget och vi hårdgör med asfalt den markutfyllnad som gjorts innanför spontningen, säger Fredrik Radlert, projektchef vid totalentreprenören Peab Anläggning AB. Därtill gjuter vi påfartsrampen till fartygen vid spontningen och gör nya pållare för fartygen med mera.

Förbereds för nya stora fartyg

Fredrik Radlert är Peabs projektchef även för ny sidoramp vid färjeläge 10 och nybyggnationen av färjelägena 11 och 12 som ska vara klar mot slutet av året.

Färjeläge 10 anpassas bland annat för TT-Lines kommande fartyg Green Ship medan färjeläge 12 med RoRo-ramp i markplan bland annat ska kunna ta emot TT-Lines nya färja som just nu byggs i Kina och är värderad till 1,7 miljarder kronor.

Nyligen har nybyggnation av färjelägena 13 och 14 med annan totalentreprenör blivit klara. Som störst kommer hamnen att kunna ta emot 240 meter långa fartyg.

Trelleborgs Hamn är Skandinaviens största RoRo-hamn, som bland annat trafikeras av de tre rederierna TT-Line, Unity Line och Stena Line med sammanlagt 13 färjor på denna destination. De erbjuder direktförbindelser med Rostock och Travemünde i Tyskland, Swinoujscie i Polen och Klaipeda i Litauen. Hamnen har cirka 30 ankomster och avgångar per dygn.

Successiv utflyttning av staden

Hamnens aktuella investeringsplan är på närmare en miljard kronor. Den syftar dels till att kunna ta emot större, effektivare och modernare fartyg, skapa bättre möjligheter att manövrera allt större fartyg och åstadkomma effektivare godsflöden och bättre intern hamnlogistik, dels till att flytta ut hamnverksamheten allt längre från staden. Detta för att frigöra mark för det planerade stadsutvecklingsprojektet Kuststad 2025 och byggandet av den nya Sjöstaden.

På bilden: Färjeläge 7 närmast i bild skapar nya RoRo-möjligheter. Längst till höger i hamnbassängen ses spontningen som begränsar den markutfyllnad som gjorts

Foto: Trelleborgs Hamn AB