Nyheter

BDX: ”Snöröjningen behöver långsiktiga regler och skäliga priser”

– Låga priser kombinerat med kortsiktiga krav på senaste miljötekniken på lastbilar och maskiner gör det svårt för seriösa entreprenörer att få lönsamhet. Då avstår många hellre från snöröjning, säger Fredrik Palmquist, kommunikationschef på BDX, som ser att intresset att ta åt sig snöröjning minskar hos företagets medleverantörer.

I den senaste konjunkturrapporten från bransch och arbetsgivarorganisationen Maskinentreprenörerna (ME) svarar endast sju procent av de tillfrågade entreprenadföretagen att de anser att snöröjning ger en rimlig förtjänst. På frågan om företagen tänker bjuda på snöröjningsuppdrag framöver svarade 49 procent nej.

– Det här är en väckarklocka för kommuner, entreprenörer och fastighetsägare som behöver de här vintertjänsterna. Ska man följa regelverk i våra kollektivavtal så går det inte att få lönsamhet med snöröjning. Och våra medlemmar är inga fuskare och vill göra ett bra jobb. Då väljer dom hellre bort den här verksamheten, säger Anders Robertsson som är vd Maskinentreprenörerna.

Låga priser

BDX utför snöröjning i norra Norrland. På senare år är det färre och färre av BDX medleverantörer och delägare som vill ta åt sig snöröjningsuppdrag.

– Många tycker att intäkterna från snöröjning är för små för att man ska kunna ha anställd personal och det är svårt att kombinera med andra uppdrag. Då hamnar man i läget att man förlorar mer på att köra än att låta grejerna stå under vintern, säger Fredrik Palmquist som är kommunikationschef på BDX.

Han konstaterar att priserna för snöröjning har gått neråt under flera år men att priserna de senaste åren börjat gå upp något. Men det handlar inte enbart om pengar. Det är även en kulturfråga.

– Här uppe i norr måste du vara beredd att åka ut när som helst på dygnet om det snöar. Det är det inte alla som ställer upp på längre. I takt med att ersättningarna blir lägre blir det färre som vill offra sitt sociala liv för att snöröja.

Ökande klimatkrav

Fredrik Palmquist menar att Lagen om offentlig upphandling (LOU) bidrar till det minskade intresset att snöröja.

– Enligt LOU ska beställaren utvärdera anbuden både efter pris och kvalitet. Men det landar oftast i att man enbart tittar på priset. Samtidigt ökar klimatkraven. Om du måste investera i en lastbil med Euro 6 eller en maskin med steg 5 kostar det en rejäl slant. Krav på nya miljömaskiner och alternativa drivmedel kombinerat med låga priser är en ekvation som inte går ihop. Därför avstår många från snöröjning.

Han tycker även att beställarna är för dåliga på att följa upp miljökraven i upphandlingarna och att det riskerar att leda till en snedvriden konkurrens mellan de entreprenörer som sköter sig och de som inte gör det.

– De entreprenörer som inte vill fuska får då köra till väldigt låg avkastning. Om priset enbart ska täcka lön och bränsle, då är dagens timpriser rätt bra. Men inte om det även ska täcka en investering i en dyr maskin, säger Fredrik Palmquist.

Långsiktiga regler behövs

Han efterlyser även mer långsiktiga regler från politikerna så att entreprenörerna vet vad som gäller för att kunna göra rätt investeringar. Kraven ändras hela tiden. Det kommer uppmaningar att fordon ska gå på el, sedan är det plötsligt gasdrift som gäller eller andra alternativa drivmedel av olika slag. Kraven varierar dessutom mellan olika beställare.

– Bidrag för en teknik kan plötsligt dras in och lika plötsligt påförs nya skatter. Det behövs långsiktiga politiska regler som tar bort osäkerheten. Då först vågar företagen satsa på ny hållbar teknik som bidrar till att klimatmålen uppnås.

Vill inte dumpa priserna

Tidigare var det vanligt att upphandlingen av snöröjning gjordes i kombination med andra uppdrag.

– I dag upphandlas allt mer specifikt vilket innebär att entreprenörerna får för lite timmar för att det ska löna sig att köra.

BDX lämnar bara anbud på de snöröjningskontrakt som kan vara lönsamma. Företaget vill inte bidra till att dumpa priserna. Alla har inte den inställningen och det bidrar till de låga priserna.

– Det finns en del mindre aktörer, ofta nystartade som försöker ta sig in på marknaden med låga priser. Men har man en gång dumpat är det nästan omöjligt att höja priset igen, understryker Fredrik Palmquist.

Foto: Per Pettersson