Nyheter

Trendrapporten ”Automotive – A Shifting Landscape”: Pandemin innebär nya utmaningar för fordonsindustrin

DHL Supply Chains senaste trendrapport visar hur konsumentbeteende påverkar internationella OEM-företag. Lokalisering, digitalisering och hållbarhet är de viktigaste drivkrafterna för omställningen. Skräddarsydda leveranskedjor kan stötta omställningen.

DHL Supply Chain, specialisterna på kontraktslogisitk inom DPDHL har analyserat aktuella studier från olika, välrenommerade forskningsinstitut som visar hur pandemin skapar eller påskyndar vissa trender inom fordonsindustrin, samtidigt som andra upphör.

Enligt trendrapporten ”Automotive – A Shifting Landscape” står fordonsindustrin inför stora förändringar till följd av ny teknik, kundernas förväntningar och ett allt starkare fokus på hållbarhet.

DHL Supply Chain erbjuder lösningar som hjälper OEM-företag att anpassa sig till de utmaningar som industrin står inför och kan samtidigt stödja företagen att uppfylla sina hållbarhetsmål.

– Med stängda gränser och fysisk handel i lockdown är betydelsen av flexibla och pålitliga leveranskedjor mycket tydlig. Branschen kommer snart träda in i det nya normala efter pandemin, med nya affärsmodeller för handel och med ökad automatisering. Men det är inte de enda utmaningarna som OEM-företag kommer att möta i framtiden. En annan är hållbar logistik. Det finns redan många lösningar och möjligheter att stödja fordonsindustrin vad gäller miljö och klimatmål, säger Dr. Dietmar Steins, EVP Global Solutions Design på DHL Supply Chain. Vi hjälper redan våra kunder med implementering av hållbara lösningar och digitalisering av deras leveranskedjor.

– Tack vare vår långvariga expertis av komplexa leveranskedjor känner vi av förändringarna i branschen i ett tidigt skede och anpassar oss efter dem, tillägger Hendrik Venter, CEO DHL Supply Chain EMEA. Med våra hållbara lager-, transport och logistiklösningar kan vi erbjuda OEM-företag det stöd de behöver för att nå sina hållbarhetsmål; miljö/klimatmål, sociala mål och governance mål. Övergången till e-handel och ”direct-to-consumer” kan också underlättas av våra olika digitala lösningar. Vi är mycket glada och stolta över att vi kan ge fordonsindustrin det stöd de behöver.

Logistikpartners är kundens förlängda arm. En pålitlig partner med ett omfattande nätverk är avgörande för att skapa individualiserade leveranskedjor. Från design, till eftermarknad och lösningar för e-fordon kan DHL Supply Chain tillhandahålla skräddarsydda lösningar och snabbt anpassa oss till de förändrade krav som marknaden efterfrågar.

Hela rapporten ”Automotive – A Shifting Landscape” finns att ladda ned här: 

www.dpdhl.com/pressreleases