Alstom har tilldelats ett kontrakt om att utrusta två flottor av Coradia Nordic X61 med tågkontrollsystemet ERTMS (1) (2) : 99 tåg för Skånetrafiken och 18 tåg för Östgötatrafiken.
Installationerna kommer att påbörjas i juni 2022 och avslutas i mars 2026. Kontraktet är värt cirka 275 miljoner kronor (cirka 27 miljoner euro).
Alstom kommer att installera en lösning med ett dubbelt system som gör att tågen kan köras på äldre linjer utrustade med ATC-2 -systemet (3), samtidigt som de även kan köras på linjer som nyligen utrustats med systemet ERTMS nivå 2. Det dubbla systemets konstruktion delar fordonsbaserade komponenter, så att ATC-2-funktionaliteten tillhandahålls utan att det krävs ytterligare hårdvara.
Alstom är den största leverantören inom järnvägssektorn i Norden och marknadsledande inom ERTMS. Förra året vann Alstom det största pågående installationskontraktet i Sverige för 111 stycken Öresundståg (X31 regionaltåg) med en liknande lösning som ska vara klar i november 2023. Alstom levererar för närvarande också en liknande lösning i Norge på över 400 tåg, som ska vara klara 2026.
– Vi är mycket glada över att kunna leverera ett fordonsbaserat tågkontrollsystem för Skånetrafiken, en av Sveriges största passagerarflottor, och för en stark lokal aktör som Östgötatrafiken. Vi har för närvarande underhållskontraktet för båda flottorna. Vi har byggt tågen och kommer nu att utnyttja vår erfarenhet i världsklass för att installera en ny digital signallösning ombord, säger Rob Whyte, MD för Alstom Nordics&Russia.
– Satsningen på installation av det nya signalsystemet ERTMS ombord på våra Pågatåg respektive på Östgötapendeln sker genom ett gott samarbete mellan Skånetrafiken och AB Östgötatrafiken, säger Magnus Andersson, affärschef för Drift och Fordon inom Skånetrafiken.
– Genom den här satsningen på det nya signalsystemet i de två lokaltågsflottorna i Östergötland och Skåne säkrar vi att vi har fullt funktionella fordon när Trafikverket introducera ERTMS-marksystem på de linjer vi trafikerar, säger Tobias Runesson, verksamhetsansvarig Tåg inom Östgötatrafiken.
Projektet kommer att levereras av Alstom Sverige tillsammans med Alstoms expertcenter för ERTMS i Charleroi, Belgien. Installationsdesign och leveranskedja kommer att utföras av Alstom-teamet i Köpenhamn.
European Train Control System (ETCS) för interoperabilitet har flera målsättningar: att underlätta gränspassager, öppna upp marknaden för järnvägssignalering, öka hastigheterna i kommersiell trafik, minska avstånden mellan olika tåg, minska underhållskostnaderna och garantera maximal säkerhet. Alstom är världsledande inom ETCS, och har projekt i 30 länder. Till dags dato har tåg utrustade med Alstoms digitala fordonsbaserade signalteknik ATLAS kört mer än 250 miljoner kilometer, DB:s flotta av ICE 3-höghastighetståg inräknad.