Nyheter

Ny digital tjänst för smidigare bilinspektion och auktionshantering

AUTO1.com, Europas största handelsplattform för begagnade bilar, har nyligen lanserat en digital tjänst för snabb och smidig bilinspektion samt auktionshanterting i appen ”AUTO1 EVA”. Genom tjänsten kan samarbetspartners inte bara inspektera sina inbytesbilar utan också justera priser, acceptera bud eller återinföra en bil i en auktion helt digitalt med mobilen eller via webbläsaren på en bärbar dator eller surfplatta.

Appen digitaliserar hela processen för att hantera begagnade inbytesbilar, det gör AUTO1 EVA-appen till den mest kompletta Remarketing-tjänsten just nu på marknaden.

Digitalisering av hela avyttringsprocessen

Ett stort antal bilhandlare, leasing- och hyrbilsföretag står inför utmaningen att öka omsättningen, förbättra effektiviteten och samtidigt minska stilleståndstiden i vagnparken. Inbytesbilar eller returnerade leasingbilar ska säljas med hög omsättningshastighet. Den nya tjänsten hjälper till att digitalisera hela avyttringsprocessen från inspektion och prissättning, till försäljning och transport av bilarna.

Genom enbart några klick kan säljaren få en värdering på varje inbytesbil och därefter exponera bilen för över 60 000 potentiella köpare runt om i Europa. Tjänsten kan även användas på olika enheter av olika användare.

En bilsäljare kan tex påbörja den digitala inspektionen på datorn, en annan medarbetare kan sedan addera uppgifterna som bilder eller skador på bilen via sin mobil under den tekniska inspektionen i verkstaden för att sedan låta AUTO1.com:s experter granska inspektionsdatan. Hela avyttringsprocessen är nu möjlig att genomföra på under 15 minuter, inklusive dokumentation av eventuella skador, samt bild- och videoinspelning.

– Med AUTO1 EVA-appen sätter vi en ny standard för handel med begagnade bilar online, säger Henning Grunewald, Nordenansvarig för AUTO1.com. Appen hjälper till att snabba på och digitalisera hela inspektions- och remarketing-processen. Det leder till en betydligt smidigare avyttring, färre avbrott och högre intäkter då vi marknadsför bilarna till vårt nätverk i hela Europa. Det är dessutom en digital och tidsparande lösning på den administrativa utmaning många av våra partners upplever när de bedriver försäljning genom flera kanaler, tillägger Henning Grunewald.

Förbättrad auktionshantering

Den nya tjänsten med förbättrad auktionshantering hjälper även säljaren att tydligt överblicka sina bilar i auktion, budhistoriken och att snabbt vidta åtgärder såsom att acceptera eller avvisa ett bud. Vid avslutad auktion kan användaren acceptera eller avvisa auktionens slutliga bud. Om en viss bil inte får några bud eller acceptpriset inte har uppnåtts finns det möjlighet att starta om auktionen i ytterligare 24 timmar. De nya funktionerna underlättar också för säljaren att göra allt arbete enbart från mobilen.

– Vi har lyssnat på våra partners och sett ett ökat behov av fler smarta digitala tjänster för enklare avyttring av bilar och det i kombination med vår erfarenhet och digitala expertis har gjort att vi lanserat den här tjänsten som smidigt effektiviserar och digitaliserar hela avyttringsprocessen, avslutar Henning Grunewald, Nordenansvarig för AUTO1.com.

Under 2020 bidrog AUTO1’s affärsenhet Remarketing med fler än 50.000 bilar till AUTO1 Group och AUTO1 EVA-appen med de nya tjänsterna för ännu smidigare och enklare digitalisering av hela säljprocessen, finns nu tillgänglig för Android, iOS samt som webbapp i Sverige.