Nyheter

M: ”Manipulerade A-traktorer – en trafikfara”

Många A-traktorer manipuleras för att kunna gå i högre hastigheter. Myndigheterna bär ett stort ansvar för att detta kan ske.

Det skriver MSverige i ett pressmeddelande.

Sommaren 2020 kom ett nytt regelverk som gjorde det lättare att bygga om vanliga personbilar till A-traktorer. Det har gjort fordonstypen mer lättillgänglig och i slutet av 2020 fanns det 33 000 registrerade A-traktorer i Sverige. Men samtidigt har det blivit enklare att manipulera och koppla förbi den nya hastighetsbegränsande, mestadels elektroniskt styrda, tekniken. Flera poliser menar att andelen manipulerade a-traktorer är hög.

– Transportstyrelsen måste höja kraven och utforma ett tydligt regelverk för A-traktorer. Det är fullständigt orimligt att det inte finns krav på bältesanvändning, vinterdäck eller att det räcker med att övningsköra med en moped för att få körkort, säger Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige.

I en A-traktor finns inget bältestvång och antalet passagerare är inte reglerat. Det innebär kraftigt försämrad trafiksäkerhet om den har modifierats så att den kan gå fortare än den maximalt tillåtna hastigheten 30 kilometer i timmen. Redan vid 50–60 kilometer i timmen, fyrfaldigas krockvåldet jämfört med en kollision i tillåten hastighet.

– A-traktorn ska vara ett säkert sätt för ungdomar att få ökad rörelsefrihet. Då får det inte vara så enkelt som det är idag att försätta sig själv, sina vänner och medtrafikanter för de livsfarliga risker som fortkörning innebär. Ungdomar ska inte behöva ta ansvar för att bedöma egna eller kompisarnas fordon, när inte ens besiktningen klarar det, säger Heléne Lilja.