Nyheter

Ny studie: Global investeringsutmaning i laddningsinfrastruktur för elfordon överstiger en biljon fram till 2026

Marknaden för elfordon växer snabbt och kräver stöd från ett utbrett nätverk av snabbladdningsstationer som liknar dagens bensinstationsnät. En ny studie från Siemens Financial Services (SFS) uppskattar att storleken på den globala ”investeringsklyftan” i laddningsinfrastruktur för elfordon är 389,1 miljarder kronor för 2021-23, och att den kommer att öka exponentiellt till 895,4 miljarder kronor mellan 2024-26.

Smart finansiering, som gör investeringar både överkomliga och möjliga, är nödvändig för att möjliggöra utbyggnad och underhåll vid en snabb etablering av laddningsnätverk för elfordon världen över.

Siemens Financial Services (SFS) har släppt en ny insiktsstudie som uppskattar de investeringar som krävs globalt de kommande sex åren för att snabbt kunna använda laddningsnätet för elfordon. Denna ”investeringsklyfta” representerar skillnaden mellan laddningsinfrastrukturen som redan finansieras och den som fortfarande betalas genom CAPEX (kapitalutgifter).

Den första i en serie på tre, ”Finansiering av klimatomställning: eMobility” undersöker pressen på utbyggnad av global laddningsinfrastruktur för elfordon, så som bilar, lastbilar och bussar. Det akuta behovet av investeringar i laddningsinfrastruktur drivs av transportsektorns officiella utsläppsmål, som i sig utgör en nyckelfaktor för att uppnå nationella klimatomställningsmål, tillsammans med den dominerande allmänna opinionen runt om i världen att migrera till elfordon.1

Undersökningen delar upp investeringsutmaningen i två delar, först åren 2021-2023, sedan 2024-2026, för att illustrera tillväxten som till att börja med drivs av tidiga användare kontra en senare traditionell efterfrågan. Den kraftiga ökningen mellan de två perioderna understryker att den mycket stora investeringsutmaningen växer i exponentiell takt.

Smart finansiering från specialistfinansiärer används för att anpassa investeringskostnaderna till det förväntade kassaflödet som laddstationerna genererar, något som gör investeringsbudgeten neutral. Användning av sådana finansieringsalternativ kommer att påverka utbyggnadstakten av laddningsinfrastrukturen och kommer att spela en avgörande roll för utvecklingen av elfordonsmarknaden som helhet.

– Den förväntade enorma tillväxten av elfordonsmarknaden kommer att kräva stöd i en omfattande laddningsinfrastruktur, säger Adrian Knöpfli, Nordic Key Account Manager Smart Infrastructure, Siemens Financial Services, Sverige. En sådan investering bör vara lika effektiv och hållbar som teknologin den stöder och det är därför som smarta finansieringslösningar, som är baserade på användningsgrad, är mest lämpade att ta sig an denna utmaning.

Metod

En rad olika analytikerkällor konsulterades för att nå en genomsnittlig uppskattning av den förutspådda laddningsinfrastrukturmarknaden för elfordon 2021-2023 och 2024-2026. Den utvärderade marknaden består av normala, snabba och ultrasnabba laddningsenheter, både AC och DC. Den inkluderar inte utrustning och teknik som kan bli nödvändig för utbyggnaden av ett nationellt elnät när elfordonsefterfrågan ökar. Dessa marknadsuppskattningar justerades sedan för att återspegla den nuvarande totala marknadsandelen för finansieringstekniker såsom leasing – eftersom sådana investeringar redan använder tredjeparts kapital.