Nyheter

Lokförarchefen Lisa banar vägen för fler kvinnor inom tågbranschen

Lisa Lundqvist från skolbänken till att bli en av Sveriges få kvinnliga lokförarchefer på bara fem år. Idag banar hon vägen för kvinnor inom en bransch som fortfarande är mansdominerad, men är glad över att se att en förändring är på gång.

– Många blir fortfarande lite förvånande när de inser att Hector Rail har en ung kvinna som lokförarchef. Under de senaste åren har vi blivit fler kvinnor i branschen, men det finns fortfarande en lång väg att gå, säger Lisa Lundqvist, Lokförarchef på Hector Rail.

Första gången som Lisa Lundqvist hörde talas om Hector Rail var under lokförarutbildningen i Boden 2013. Lisa hade lockats till den drygt årslånga utbildningen av sin storasyster som då var en av få kvinnliga lokförare i norra Sverige. I samband med att hon avslutade utbildningen vann Hector Rail en upphandling i Piteå och behövde personal. Lisa sökte jobbet som lokförare, blev anställd och sedan gick det snabbt. Efter bara ett år fick hon förtroendet att handleda nya lokförare och därifrån avancerade hon till att bli instruktör för att några månader senare få uppdraget som lokförarchef i Luleå – endast fem år efter att hon hade lämnat skolbänken.

– Det gick verkligen snabbt och det är mycket Hector Rails förtjänst som är duktiga på att släppa fram oss som vill ta nästa steg. Jag är väldigt engagerad i mitt arbete och strävar alltid framåt, men jag är övertygad om att jag aldrig skulle ha kunnat göra den här resan på så kort tid inom något annat företag. Det är en väldigt platt organisation och det går snabbt att ta sig upp om du visar framfötterna, säger Lisa Lundqvist.

Förtroende bygger engagemang

Som lokförare uppskattade hon självständigheten och det egna ansvaret som kommer med de många ensamma timmarna på järnvägarna. I rollen som chef är jobbet mer administrativt; Lisa säkerställer att den operativa verksamheten i delar av Norrland fungerar genom att leda och stödja 20 förare och instruktörer. Verksamheten i Luleå består mest av växling där godsvagnar som fraktar olika material eller varor byggs ihop till tåg eller tas isär. Det innebär att, till skillnad från livet som lokförare, att personalen arbetar i lag och bygger gemenskap.

– Vi som jobbar här träffas nästan varje dag och har blivit som en stor familj. Det gör att vi alltid kan bolla saker om vi har utmaningar och stötta varandra i arbetet. Sedan har vi ett stort förtroende från företaget att ta egna beslut och initiativ; det gör att alla blir mer engagerade i sitt arbete och stämningen är väldigt bra, säger Lisa Lundqvist.

Möts ofta av förvåning

Hector Rail har länge fokuserat på jämställdhet inom verksamheten och arbetat aktivt med att uppmuntra fler kvinnor att söka sig till branschen. Nyligen anställdes den andra kvinnliga lokförarchefen, men inom många andra företag i branschen syns kvinnorna knappt till.

– Här i Norrland är jag nog den enda lokförarchefen som är kvinna. Även om jag sällan möter direkta fördomar så märks det att många inte är vana att träffa en kvinna inom den här branschen, särskilt inte i den positionen som jag har. När de sedan får veta att jag bara är 30 år, men hunnit med att jobba som både lokförare och chef och verkligen kan verksamheten blir de förvånade. Jag har ju gått den långa vägen genom hela verksamheten – men på kort tid, avslutar Lisa Lundqvist.