Elbilsmässan eCarExpo gör comeback med kraft efter pandemiuppehållet på Svenska Mässan i Göteborg 3-5 december. Det blir den största elbilsmässan i norra Europa och med särskild satsning på laddning, lärande och provkörning. 50 procent ökad mässyta, närmare 20 000 kvm fyllda av marknadens laddbara bilar och laddsystem, ett antal högintressanta premiärer och nya temautställningar.
Scenprogrammet är välfyllt med samtal och debatter med flera av Sveriges främsta experter inom mobilitet.
– Intresset för elbilar, laddning och mobilitet har aldrig varit starkare än nu. Men samtidigt är törsten efter att veta mer om att köra elbil ännu större. Årets eCarExpo växer mer än någonsin och ett utmärkt tillfälle att få svar på sina frågor. Här får man också se, känna och prova marknadens elbilar, säger Gunnar Dackevall, vd och grundare för eCarExpo.
Med sitt koncept ”Ladda, Lär, Provkör” stärker eCarExpo sin roll som Nordens mötesplats för den hållbara mobilitetsindustrin och som kunskapsnavet för alla konsumenter.
Branschen samlar till seminarier med gräddan av experter, forskare och debattörer för att tala om helheten, utvecklingen och framtiden i ett elektrifierat och fossilfritt samhälle. Konsumenterna och fastighetsägarna får stilla sin kunskapstörst med seminarier om det nya fossilfria bilsamhället, hur man ställer om, framtidssäkrar laddningen och hur det slår eller gynnar plånboken. Under hela helgen ledsagas seminariebesökarna av några Sveriges främsta moderatorer inom hållbarhet och mobilitet, Anna Bellman, Jakob Lagercrantz och Anders Tollmar.
Elbilsladdning är en stor fråga, och en av mässans huvudsponsorer, DEFA, förklarar vad det betyder att framtidssäkra sin laddinfrastruktur och hur man får en ekonomisk, hållbar och säker laddning vid småhus, flerfamiljshus och på vägen. Två kurser om laddlösningar i flerfamiljshus anordnas också av bolaget för konsumenter och bostadsrättsföreningar under helgen.
– Elbilsladdning handlar om att känna trygghet, att det är säkert, enkelt och tillförlitligt, att man investerar teknisk och ekonomiskt rätt, men inte minst att laddningen finns, går snabbt och räcker dit man ska, förklarar Jon Faglöv, Sales Director för DEFA Sverige.
En annan huvudsponsor inom laddning, Garo, har ett seminarium om elbilsladdning som en möjlig ny inkomstkälla. Kan nya synsätt på affärsmodeller och administrativa system i bostadsrättsföreningar ge intäkter?
– Varför bör man inte bara se elbilsladdning som en ren service precis som alla andra gemensamma funktioner. Hur ser trenderna ut och vad kan vi lära oss av det, säger Jörn Karlsen, Sales Director International Business på Garo.
En stor anledning att besöka eCarExpo är för många att kunna provköra många marknadens nya laddbara bilmodeller på mässan och ut på Göteborgs gator. Direkt från mässgolvet, där ett flertal elbilar står färdigladdade vid laddstationer från Vattenfalls InCharge, kan besökarna jämföra senaste modellerna.
Nyheterna och premiärerna på årets eCarExpo är många, inte minst två nya temautställningar, den ena kring entusiastbilar med el och Volvos framtid med elbilar.
– eCarExpo speglar helt enkelt både helheten och vardagen för hur elektrifieringen av bilar och övergången till fossilfri mobilitet påverkar oss, om de nya kraven och spännande möjligheter som följer i alla delar av samhället, näringslivet och bilägandet. Inte minst hur det kommer att påverka våra plånböcker, förklarar Gunnar Dackevall.