Nyheter

Trafikverket lanserar alternativa sträckningar för den kommande nya slusstrappan i Trollhättan

Efter att från början ha presenterat tre olika förslag på sträckning har Trafikverket stannat vid att gå fram med två alternativ, som nu går ut på samråd mellan 22 november 2021 och 20 februari 2022. Bygget planeras att byggas mellan 2025/26 och 2030 – 2032.

Det är en korridor syd som löper strax söder om den befintliga slussleden, genom delar av Skoftebyns bostadsområde och en korridor nord mellan Göta älv och Bergkanalen norr om Västergärdet.

Det sydliga alternativet går in från Göta älv strax söder om den nuvarande slussleden och följer parallellt relativt nära öster om denna fram till Åkers sjö, där den ansluter till den befintliga farleden in mot staden och vidare mot Vänern.

I det nordliga alternativet är det tänkt att fartygstrafiken ska fortsätta någon dryg kilometer längre norrut mot vattenfallsområdet för att sprängas in och korsa bland annat Åkersbergsvägen söder om Olidans kraftstation och västerifrån ansluta till Åkerssjökanalen längre norrut än i det sydliga alternativet.

–Vi har tittat på flera möjliga sträckningar i ett stort område under utredningens gång och det vi presenterar i det här skedet är förslag på två områden som en ny slussled kan byggas inom. Nu är det dags för samrådet där Trollhätteborna får framföra sina åsikter innan beslut tas, säger Mikael Rintala, projektledare på Trafikverket, i ett pressmeddelande.

Större slussar

Dagens slussar i Lilla Edet (1), Trollhättan (4) och Vänersborg (1) är över 100 år gamla och den tekniska livslängden är snart passerad. Det betyder på längre sikt att deras funktion inte kan upprätthållas med hjälp av underhåll och därför måste de bytas ut. 2030 anses de gamla slussarna vara uttjänta. Att bygga om eller bygga ut de gamla slussarna låter sig inte göra eftersom det skulle betyda att Vänersjöfarten skulle stängas av under flera år framåt.