Nyheter

Avslöjat: Bilägarna som älskar att köra fort – här är listan

Vi Bilägares stora konsumentundersökning AutoIndex kan bland annat avslöja vilka bilar som är bäst och sämst enligt ägarna, och vilka märken som har bäst serviceverkstäder.

En annan del av AutoIndex handlar om bilägarnas attityder. I frågorna svarar bilägarna på vilket synsätt de har på sig själv och sitt bilköp.

BMW-ägarna är fortfarande de som uppskattar mest när det går fort på vägarna, följt av Audi-, Mazda- och Mercedesägare. Volvoägarna hittar vi på femte plats. Jämfört med förra året har frågans snittpoäng stigit med 3,3 procent vilket talar för att svenska förare allt oftare trampar gasen i botten.

Intressant är att BMW-, tätt följt av Audi- och Mercedesägare, är mest benägna att lägga mer pengar på bilköpet än de egentligen har råd med.

Daciaägarna ointresserade

Fiatägarna hamnar i topp när vi ställer frågan: Är du trött på bilförare som inte håller till höger på motorvägen? Bilägarna som bryr sig minst kör Hyundai, Renault och Nissan.

Minst passion för sina bilar har Daciaägarna som anser att bilen endast är ett sätt att transportera sig från A till B och när det sker finns inget intresse av att köra fort.

De som kör Honda ser sig själva som väldigt kostnadsmedvetna och hamnar även i topp på frågan: Anser du att valet av bilmärke säger mycket om bilägaren?

Äger du en Mercedes är chansen stor att du tycker att bilkörning är ett stort nöje, vilket även gäller ägare av BMW och Audi.

Frågeställning: Jag gillar att köra fort och köra om. Maxpoäng är 1 000.

Bilmärke (poäng)

1. BMW (608)
2. Audi (575)
3. Mazda (574)
4. Mercedes (566)
5. Volvo (536)
6. Seat (522)
7. Honda (518)
8. Volkswagen (509)
9. Opel (507)

Snittbilen (491)

10. Peugeot (489)
11. Fiat (472)
12. Ford (472)
13. Subaru (465)
14. Nissan (458)
15. Citroën (457)
16. Toyota (457)
17. Renault (453)
18. Hyundai (452)
19. Suzuki (452)
20. Skoda (446)
21. Mitsubishi (442)
22. Kia (436)
23. Dacia (432)

Så funkar AutoIndex

10 976 svenska bilägare har lämnat kompletta svar i AutoIndex 2021. Det slumpmässiga urvalet visar ett tvärsnitt av landets bilburna befolkning.

Undersökningen har genomförts för 21:e gången i ordningen. Vi har enbart vänt oss till privata bilägare som valt bil efter egna premisser och kan bedöma hur ekonomin påverkar bilinnehavet.

AutoIndex är ett skandinaviskt samarbete mellan Vi Bilägare, danska tidningen Motor, diverse norska bilmagasin samt konsult- och research-företaget Loyalty Group med säte i Köpenhamn.

Poängsättningen av attitydfrågorna räknas inte in i totalresultatet av konsumentundersökningen AutoIndex.