Nyheter

Debatt: ”Isbrytning i Mälaren ligger i nationens intresse”

”Regeringen retirerar från en av sina viktigaste uppgifter: Att upprätthålla landets infrastruktur. Redan om några år kan stängda vinterhamnar vara det nya normala.”

Det skriver Marcus Dahlsten, Vd för Transportföretagen och Eric Tedesjö, Branschchef för Sveriges Hamnar i en debattartikel i Dagens Samhälle:

”Runt jul fick hamnarna i Mälaren, Västerås hamn och Köpings hamn erfara hur staten, utan att initiera någon dialog innan, plötsligt retirerar från en grundläggande statlig uppgift att upprätthålla farbar infrastruktur. Sjöfartsverket har omtolkat regeringens mer än 20 år gamla isbrytarförordning, och anser sig inte längre behöva bryta is i Mälaren.”

”Det här drabbar förstås inte bara hamn och sjöfart, utan transportköpare och näringslivet i hela Mälardalen. I sammanhanget kan det vara värt att nämna att handelssjöfarten till hamnarna i Mälaren under 2020 betalade in 60 miljoner kronor i avgifter till Sjöfartsverket för att få trafikera farlederna, det innebär vidare att rederierna betalade 42 procent av de kostnader man har för att gå in i en Mälarhamn i avgifter till staten.”

Läs hela debattartikeln här:

https://www.dagenssamhalle.se/opinion/debatt/isbrytning-i-malaren-ligger-i-nationens-intresse/