Nyheter

Sju regioner svarar EU om framtidens transporter

Den Europeiska kommissionen har presenterat sitt förslag till ramverk för framtidens transporter i EU. För att slå vakt om bland annat Ostlänken, Tvärförbindelse Södertörn och de viktiga noderna Stockholm och Hallsberg har de sju regionerna i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete enats om ett gemensamt och tydligt svar.

De reformer som införs, som det nya signalsystemet för järnvägen, ERTMS måste införas med eftertänksamhet i nära dialog med regionerna.

530 miljarder kr i export. 150 miljoner ton gods. 2/3 av alla utrikesresor

Varje år fraktas 150 miljoner ton gods till, från eller genom Stockholm-Mälarregionen. Enbart exportvärdet uppgår till 530 miljard kronor. 2/3 av alla utrikesresor börjar eller slutar i regionen.

– Det finns stora värden i att ta ett samlat grepp om hela unionens transportsystem och samtidigt säkerställa tillförlitliga transporter i Stockholm-Mälarregionen. Det är positivt att EU-Kommissionen håller fast vid prioritering av viktiga godsnoder som Stockholm och Hallsberg och samtidigt skriver ut de viktiga sträckorna Ostlänken och Tvärförbindelse Södertörn, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd i Region Stockholm och ordförande Mälardalsrådet.

Sju regioner eniga om framtidens transporter

Nu uppdateras den europeiska transportpolitiken (TEN-T) och de sju regionerna i Mälardalsrådets transportpolitiska samarbete (En Bättre Sits) har lämnat ett tydligt svar till Europeiska kommissionen. Svaret bygger på regionernas överenskommelse om prioriteringarna för infrastrukturen (”Systemanalys 2020. Framtidens resor”), som lämnats till den svenska regeringen. I samarbetet ingår Region Stockholm, Region Uppsala, Region Västmanland, Region Örebro län, Region Sörmland, Region Östergötland och Region Gotland.

Tydligt svar om transporterna i EU

Nedan kan några av huvudpunkterna i remissvaret läsas:

Stockholm-Mälarregionen ska ses en viktig del i det europeiska transportnätet (TEN-T). Tillförlitliga, effektiva och hållbara transporter är avgörande för regionernas konkurrenskraft

För att nå klimatmålen i Parisavtalet måste infrastruktursatsningar göras där nyttan är som störst. Det måste gå att ladda elbilar och tanka biobränslen där transporterna går

De sju regionerna i Stockholm-Mälarregionen måste räknas till EU:s prioriterade ”stomnät”

Stockholm och Hallsberg ska fortsätta vara centrala transportnoder och det är positivt att Eskilstuna, Linköping, Norrköping, Södertälje, Uppsala, Västerås och Örebro tillkommer som viktiga transportnoder (urbana noder)

En Bättre Sits välkomnar att TEN-T-nätet kompletteras med Ostlänken mellan Linköping och Stockholm samt Tvärförbindelse Södertörn till Stockholm Norvik i Nynäshamn.

Införandet av EU:s nya signalsystem för järnvägen, ERTMS, måste ske med eftertänksamhet i dialog med regionala företrädare.

Östersjöns och Mälarens transportvägar är viktiga och ska vara givna delar i TEN-T

Nationell nivå måste följa upp och redovisa vilka investeringar som bör prioriteras och när dessa ska vara färdigställda för att nå målsättningarna i TEN-T.

En Bättre Sits
En Bättre Sits är Mälardalsrådets transportpolitiska samarbete. Inom ramen för En Bättre Sits har länen enats om en gemensam Systemanalys för brister och behov i Stockholm-Mälarregionens transportinfrastruktur.
Läs mer på:
www.enbattresits.se
Mälardalsrådet
Mälardalsrådet är samverkansorganisationen för kommunerna och regionerna i Stockholm-Mälarregionen. Mälardalsrådet driver medlemmarnas frågor för konkreta resultat inom infrastruktur, kompetensförsörjning, innovation, maritim samverkan och internationella jämförelser.
Läs mer på:
www.malardalsradet.se
Klicka här eller se nedan för att läsa Mälardalsrådets samrådssvar i sin helhet.