Nyheter

250 miljarder större nyttor med alternativ nationell plan

En omprioritering av Trafikverkets förslag till nationell plan för infrastruktur 2022–2033 kan till samma investeringskostnad ge 250 miljarder kronor i ökade samhällsekonomiska nyttor. Det framgår av den alternativa plan som Stockholms Handelskammare tagit fram.

Stockholms Handelskammare har genomfört en översyn av Trafikverkets förslag på plan som kommer att ligga till grund för regeringens kommande beslut. I en alternativ plan föreslår Handelskammaren bland annat att ett antal projekt påskyndas och får en större finansiering eller finansieras fullt ut. Bland dessa märks fyrspår Stockholm-Uppsala samt satsningar på Ostkustbanan och Norrbotniabanan.

Vidare föreslås att färdigställandet av ett system där viktiga stråk klarar en hastighetsstandard på 250 kilometer i timmen påskyndas.

– Det är åtgärder som inte prioriterats nog högt i nationell plan och som har potentialen att skapa goda nyttor i relativ närtid. Det leder till bättre möjligheter för kollektivt regionalt arbetspendlande och stärker den gröna nyindustrialiseringen i norr, säger Andreas Hatzigeorgiou som är vd för Stockholms Handelskammare.

Neddragningar

För att göra utrymme för detta väljer Stockholms Handelskammare att ta bort några investeringar med begränsad avkastning för samhället. Bland annat kortas stadsmiljöavtalen, pilotsträckan för elväg pausas, ERTMS får minskade ramar och godsstråket Hallsberg–Åsbro tas bort.

Dessutom senareläggs byggstarten för de nya stambanorna. Det medför att bygget kan ske mer koncentrerat och att nyttorna uppnås med kortare byggtid.

– Till vi vet hur dom nya banorna ska utformas anser vi inte att det verkningsfullt att lägga pengar i projektet. Vi föreslår en senare byggstart och att banorna byggs mer komprimerat. Vi kommer ändå att kunna genomföra projekten enligt den tidtabell som är fastlagen, och ha ett nytt nät för stambanor till mitten av 2040-talet, säger Carl Bergkvist, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare.

Frigör 122 miljarder

Förändringar som Stockholms Handelskammare föreslår frigör cirka 122 miljarder kronor. Av dessa föreslås cirka 27 miljarder kronor för tidigareläggning av projekt, cirka 61 miljarder för nya järnvägsobjekt och cirka 16 miljarder för nya vägobjekt. Till detta ska läggas en utökning av ramarna för vidmakthållande av väg på 17 miljarder kronor.

Stockholms Handelskammares plan skapar även utrymme för ett antal helt nya järnvägsprojekt och en satsning på industriell utveckling av standardiserade byggprodukter samt klimatsmart byggande.

Bland de nya projekten märks bland annat ett samlat paket med satsningar på Norrbotniabanan, kapacitetsförstärkning på Malmbanan och vägåtgärder i Skellefteå för att möta investeringarna i regionens nya industrier. Det anslås även betydande medel för att förbättra pendlingen i Syd- och Västsverige.

– Sverige ska investera nästan 900 miljarder kronor och då är det viktigt att se till att skapa så stora nyttor som möjligt för varje investerad krona. Vi tycker att befintlig plan missar målet ganska rejält och det behöver korrigeras så att investeringen blir en bättre hävstång för kollektiv resande, arbetspendling och transporter som stärker nyindustrialiseringen i landet, säger Andreas Hatzigeorgiou