Nyheter

Transportföretagen välkomnar Toulouse flygdeklaration om hållbart flyg

Transportföretagen ser positivt på den deklaration om hållbart flyg som nu skrivits på av bland andra Sverige. Deklaration som på engelska heter ”Declaration on future sustainability and decarbonisation of aviation” lades fram vid ett högnivåmöte med EUs transportministrar om hållbart flyg som arrangerades 3–4 februari i Toulouse av det franska ordförandeskapet i EU.

Deklarationen utgör plattformen för arbetet inom EU att uppnå koldioxidneutral luftfart till 2050 och skrevs på av samtliga 27 EU medlemsstater, flera andra länder samt ett stort antal flygaktörer. Deklarationen lyfter fram både flygets viktiga roll och behovet av att minska flygets klimatpåverkan i linje med Parisavtalets temperaturmål.

För Sveriges del är det den andra viktiga flygdeklarationen om satsningar på hållbart flyg som skrivits på under de senaste månaderna. I november 2021 skrev Sverige och ett stort antal stater bland andra USA, Canada och japan på den COP26 Flygdeklaration som bildar en internationell allians för hållbart flyg. Då liksom nu tar Sverige tillsammans med ett stort antal andra stater på sig ansvaret att aktivt arbeta för utvecklingen av hållbart flyg samt ett stort fokus på internationell reglering av flygets klimatpåverkan.

– Det är viktiga steg som nu tas av EUs medlemsländer och flygindustrin för att visa vägen till ett hållbarare flyg, säger Marcus Dahlsten, Vd Transportföretagen. Sverige har redan mycket högt ställda klimatmål för flyget men det är helt väsentligt att omställningsarbetet bedrivs tillsammans med andra stater och inom EU för att vi ska hålla jämna steg och för att effekten av ansträngningarna ska bli större. Det är viktigt att vi hanterar flygets klimatpåverkan tillsammans med andra stater i stället för att ensidigt lägga på nationella pålagor eller begränsningar.

I Toulousedeklarationen står man enade kring målet om nettonollutsläpp för flyget till 2050, och bekräftar samtidigt vikten av en holistisk vision för hållbar utveckling som tar full hänsyn till både omställningens miljömässiga, ekonomiska och sociala dimensioner. Deklarationen bekräftar dessutom flygets viktiga roll för att säkerställa och förbättra regional och global multimodal tillgänglighet och som en drivkraft för socioekonomisk utveckling och sammanhållning.

– Toulousedeklarationen är ännu ett viktigt steg på resan mot hållbarare flyg samtidigt som den visar den stora enighet som faktiskt finns både vad gäller flygets betydelse och att vi måste samarbeta internationellt för att uppnå våra mål, kommenterar Fredrik Kämpfe, Branschchef, Transportföretagen – Flyg. Den globala flygindustrin enades vid IATAs årsmöte i Boston i oktober 2021 om målet nettonoll koldioxidutsläpp senast 2050 och vi ser nu att staterna förenas i branschens målbild. Det är mycket glädjande att vi nu alla tittar åt samma håll.

Toulousedeklarationen pekar även framåt mot höstens ICAO (den internationella civila luftfartsorganisationen) generalförsamling där ett av de viktigaste besluten som förväntas är ett beslut om ett ambitiöst långsiktigt klimatmål för internationell luftfart om netto noll koldioxidutsläpp 2050.

Fredrik igen:

– Jag måste säga att vi i Sverige har alla möjligheter att leverera hållbart flyg till resten av världen, om vi vill. Vi har en av världens mest välrenommerade flygindustrier här hemma, råvaror för hållbara flygbränslen och påbörjade initiativ för produktion, och vårt medlemsföretag Heart Aerospace som ligger mycket långt framme för att bygga världens första större elflygplan för kommersiell trafik som ska vara i trafik redan 2026. Med allt detta ska vi självklart arbeta tillsammans med andra länder för att både förbättra tillgängligheten och nå våra gemensamma klimatmål samtidigt som vi kan exportera vår teknik och vårt kunnande.

Flygbranschen i Sverige har inom initiativet Fossilfritt Sverige redan 2018 tagit fram en färdplan för ett konkurrenskraftigt fossilfritt flyg. Det innebär att branschen redan har enats om hur omställningen konkret kan genomföras för flyget. Färdplansmålet är att inrikesflyget ska vara fossilfritt 2030 (dvs. koldioxidutsläpp från flygtrafiken motsvarande inrikesflyget ska vara eliminerade), samt att både in- och utrikesflyg ska vara fossilfritt 2045 (dvs. allt flyg som startar vid svenska flygplatser ska vara fossilfritt och därmed inte tankas med fossila bränslen).

Läs mer om Toulousedeklarationen här 
Läs mer om COP26 flygdeklaration här 
Läs mer om IATAs nettonoll koldioxidmål ’Fly Net Zero’ här 
Läs mer om svenska flygets fossilfria färdplan här