Nyheter

DB Schenkers första helelektriska lastbil i Norrland

Godstransportservice (GTS), som är transportör för DB Schenker i Västerbotten, har satt den första serietillverkade helelektriska lastbilen i Norrland i trafik. Lastbilen, Scania 25 P, ska utnyttjas för lokal distribution inom Umeå kommun.

– Utifrån DB Schenkers högt ställda hållbarhetsmål har vi velat satsa på eldrift, säger VD Björn Ledin, GTS. Vi har också bygglogistikuppdrag för Region Västerbotten som har legat på för en omställning till el men först nu finns fordon tillgängliga. Jag är övertygad om att tiden är mogen och att kunderna är villiga att betala lite extra för gröna transporter.

DB Schenkers globala klimatmål är att minska koldioxidutsläppen med minst hälften till 2030 (basår 2006). Företagets svenska mål är att minska CO2-utsläppen från landtransporter med minst 70 procent till 2030 (basår 2006). DB Schenker strävar efter att vara klimatneutrala 2040.

– Jag och många med mig på DB Schenker är otroligt stolta över hela vårt gäng i Umeå, säger Hanna Melander, kvalitets- och miljöchef, DB Schenker. De är pionjärer i klimatomställningsarbetet med mod och drivkraft att ta på sig ledartröjan. Det här är startskottet på den verkliga omställningen av de stora distributionslastbilarna.

Nu går vi från pilot till utbyten av ordinarie fordon, konstaterar Hanna Melander.

– Det är dags att bygga vidare på etablerade relationer för att öka takten tillsammans. Där kommer det krävas gränsöverskridande samarbeten mellan oss, kommuner samt el- och nätbolag.

Scania räknar med att elektrifierade fordon 2030 ska utgöra hälften av den totala lastbilsförsäljningen. Inom ramen för de vetenskapligt förankrade klimatmålen har Scania förbundit sig att utöver en halvering av CO2-utsläppen från den egna verksamheten till 2025 även minska utsläppen från produkterna hos kunderna med 20 procent fram till 2025.

– Elektrifierade fordon är en viktig del i detta åtagandet och på svensk marknad har elbilsförsäljningen tagit ordentligt fart. Leveransen i Umeå är en av våra första helelektriska distributionsbilar, men flera leveranser är på gång inom kort och över hela Sverige. Det är en spännande omställningsresa att vara med på och det går rasande fort. Inom två år kommer vi kunna erbjuda batterilastbilar för både lätt och tung kretstrafik där kunden kommer kunna köra 3 till 4 timmar utan att behöva ladda, säger Patrik Svanberg, Area Sales Manager eMobility, Scania Sverige.

GTS, med en flotta på 26 lastbilar och tio paketbilar, har transportverksamhet i Umeå och delar av Västerbotten. Laddningen av ellastbilen kommer att ske på DB Schenkers terminal i Umeå. Eftersom distributionen sker dagtid finns gott om tid för laddning nattetid.

Scanias återförsäljare i Umeå, Motorcentralen, har sålt lastbilen och förberett verkstaden med laddutrustning för att kunna utföra service och reparationer.

– Det är verkligen spännande, särskilt som detta blir den första helelektriska lastbilen här i Umeå, säger sektorchef Staffan Darehed, Motorcentralen.