Nyheter

Freshworks: Undvik molntjänster som växt mer än de borde

”Onödigt stora och funktionsrika molntjänster är ett stort problem, inte minst vad gäller IT-säkerhet. I många fall används långt i från alla funktioner i mjukvarorna. Var smart och skaffa molntjänster som matchar era behov.”
Det skriver Raymond Hüner, försäljningschef för Norden på Freshworks:
 
”Chansen är mycket stor att du någon gång har beklagat dig över mjukvara som är onödigt stor och komplex, alltså har fler funktioner än du behöver. På engelska kallas sådana här applikationer och system för ”bloatware”, låt oss kalla dem överdimensionerade på svenska. På senare år har sådana här mjukvara även blivit allt vanligare i molntjänster.
Kritiken mot överdimensionerad mjukvara handlar inte bara om estetiska mjukvaruideal. Alltför omfattande mjukvara medför i högsta grad reella problem. Det gäller även för onödigt omfattande molntjänster, som många populära SaaS-tjänster. Här är en beskrivning av de största problemen.
Grogrund för säkerhetshål
Låt oss börja med det allra största problemet med överdimensionerad mjukvara. Det är mycket större risk för att den innehåller säkerhetshål än mer slimmad mjukvara. Det beror till viss del på att själva omfånget innebär fler ställen i programkoden att kontrollera, men allra mest på att storleken i kombination med ett stort antal funktioner innebär ökad komplexitet.
Komplexa konstruktioner, som interna beroenden mellan olika delar av en mjukvara, är en perfekt jordmån för säkerhetshål. Det är helt enkelt för svårt och tidsödande att säkra sådan programkod.
Krånglig installation
När IT-folk ska köra i gång applikationer, system och molntjänster brukar de göra något som kallas för att ”konfigurera”. På ren svenska handlar det om att göra inställningar i mjukvaran. Det säger sig självt att ju större och funktionsrikare en mjukvara är, desto krångligare blir det att konfigurera den. Det tar mer tid, blir dyrare och mer felbenäget och, kanske framför allt, nyttan för användare och företag minskar.
Krånglig drift
För drift av överdimensionerad mjukvara gäller precis samma resonemang som för konfiguration av den. Tidsödande, dyrt, felbenäget och minskad nyttoeffekt.
Svåranvänt
Ju fler funktioner, som inte behövs, som skymmer sikten för en användare, desto svårare blir det att använda en mjukvara. Det här får en mängd negativa konsekvenser. En som kanske inte är uppenbar är att svåranvänd mjukvara, till exempel i form av molntjänster, faktiskt kan bidra till vantrivsel på jobbet och i värsta fall till att en person säger upp sig. Det är nog ingen företagsledare som vill det i dagens svåra rekryteringsläge.
Onödigt dyrt
Om en mjukvara innehåller fler funktioner är det väl rimligt att den kostar mer? Eller hur? Problemet är att de allra flesta inte behöver alla funktioner. Man betalar alltså onödigt mycket för den funktionalitet som faktiskt behövs.
Enligt analysföretaget Gartner kommer företag och organisationer 2023 att betala 750 miljoner dollar, sju miljarder kronor, för funktioner som de inte använder, enbart i mjukvaror för tjänstehantering (service management). Man kan säkert diskutera hur Gartner kommit fram till det, men det är hur som helst en himla massa pengar.
Slutsatsen av beskrivningarna ovan torde vara glasklar: köp inte onödigt stora och funktionsrika mjukvaror. Det gäller så väl traditionella applikationer och system, som moderna molntjänster. Men det är en mer aktuell fråga vad gäller molntjänster, eftersom trenden för de flesta företag och organisationer är att migrera till molnet.”