Nyheter

STILRIDE når ny milstolpe

Det svenska teknik- och designföretaget STILRIDE grundades 2020 med ambitionen att ta en ledande position inom det snabbt växande området kring el-motorcyklar. Under de senaste två månaderna har bolaget stängt en övertecknad investeringsrunda, tagit plats i ABB:s tillväxthub SynerLeap och rönt stor uppmärksamhet i media världen runt, blanda annat i UK, USA och Japan. Nu har man också passerat 100 000 intresseanmälningar för sin första el-scooter SUS1.

För ett år sedan publicerades de första konceptbilderna av STILRIDE:s produkt Sport Utility Scooter, SUS1, och sedan dess har intresset varit stort. Nu har bolaget nått sin första milstolpe med 100 000 intresseanmälningar för el-scootern.

– 100 000 är förstås lite av en drömsiffra och det känns oerhört roligt att det är sådant tryck och högt intresse kring SUS1. Vi ligger nu i en slutfas kring materialval och alla små detaljer som ska på plats innan vi kan börja serieproducera vår första scooter mot slutet av det här året, säger Jonas Nyvang, grundare och CEO för STILRIDE.

För STILRIDE har det hänt mycket den senaste månaden. I januari stängde företaget en övertecknad runda där man tog 31 MSEK med investerare som Gustaf Hagman, Saeid Esmaeilizadeh, Sam Bonnier, Andreas Adler och Tobias Emanuelsson. Man har även tagit plats i ABB:s tillväxthub SynerLeap där man får möjlighet att utveckla sin unika tillverkningsprocess STILFOLD.

– STILFOLD kan lättast beskrivas som industriell origami då vi viker stålplåt till avancerade och extremt hållfasta konstruktioner. Det spar material, vikt och ger ett unik design-DNA. STILFOLD är en grön tillverkningsteknik som gör det möjligt att drastiskt minska miljöavtrycket, fortsätter Jonas.

För mindre än ett år sedan öppnade STILRIDE upp möjligheten att göra en intressenamälan för att kunna vara en av de första att få köpa en SUS1. I slutet av januari hade runt 70 000 tecknat intresse, men efter att under förra veckan blivit omnämnda i stora internationella entreprenörs-, design- och lifestyletidningar som HypeBeast, DesignBoom och FastCompany fick man in de sista 30 000 anmälningarna på mindre än 3 veckor.

– Det var fantastiskt kul att vi lyckats ta fram en produkt som intresserar och fascinerar många olika människor i flera länder. Efter mediegenomslaget i förra veckan som bokstavligen började i USA men sen tog ett varv runt jorden via bland annat Japan, Kina och Indien blev trycket rekordstort och vi passerade 100 000 med god marginal, säger Jonas.

STILRIDE som företag lutar sig dels mot produktdelen, där SUS1 är i fokus, dels på den egenutvecklade och unika tillverkningstekniken STILFOLD. Fördelarna med tekniken är många och potentialen är enorm, även utanför projektet kring SUS1.

– Eftersom STILFOLD utgår ifrån stålplåt som sen bockas, böjs och viks av en förprogrammerad robot möjliggör vi för avancerade konstruktioner som görs lokalt och dessutom blir frakten avsevärt mer effektiv eftersom det rör sig om platta paket hela vägen, avslutar Jonas.

STILFOLD utvecklas vidare parallellt med SUS1 och har redan i dag rönt stort intresse hos ett antal större, traditionella industribolag som i nuläget utreder möjligheten att använda sig av tekniken i delar av verksamheten.