Nyheter

Delningsekonomi gör succé på börsen

Att leva cirkulärt och hållbart har blivit allt viktigare för svenskarna. I takt med detta ökar även populariteten för delningsekonomiska tjänster. Det är också en av de bidragande faktorerna till teknikföretaget Freetrailers framgång vars affärsmodell bygger på just delningsekonomi. Bolagets Sverigechef Johan Wijkander blickar nu fram emot en kommande delningsekonomisk guldera.

Teknikföretaget Freetrailer grundades 2004 i Danmark. Idén är lika enkel i dag som den var då. Gratis utlåning av släpvagnar i direkt anknytning till platser där folk behöver hjälp med transport. I stället för avgifter bringar reklamen på släpvagnarna inkomster. Ett koncept som snabbt blev populärt och med IKEA som första samarbetspartner fick bolaget en flygande start.

Fem år senare, 2009, lanserades Freetrailer i Sverige och kort därefter tillsattes Johan Wijkander som ny Sverigechef. Idag finns närmare 800 rullande släp i Sverige och på kundlistan finns, förutom IKEA, bolag som Elgiganten, Beijer Bygg och ICA. Freetrailer är noterat på Spotlight Stock Exchange i Stockholm och företaget har upplevt en stor tillväxt de senaste åren. För Johan är bolaget dock bara i början av en resa vars framtid ser ljus ut.

– Vi var en aktör inom delningsekonomin långt innan det blev ett väletablerat begrepp. Nu är det en del av svenskarnas liv på ett helt annat sätt. Att dela och låna utan att äga. Jag tror att hela fenomenet delningsekonomi inte bara är här för att stanna utan också kommer att fortsätta växa inom flera branscher. Det är ett hållbart sätt att leva. För miljön och för ens personliga ekonomi, säger Johan Wijkander på Freetrailer.

Freetrailer finns i dag på fyra marknader, Danmark, Norge, Sverige och Tyskland. Målet är att fortsätta expansionen och ta modellen vidare till fler marknader. Planerna på att bredda produktportföljen och utöka utbudet av alternativa fordon är redan igång och idag finns även el-cyklar och el-lådcyklar tillgängliga på flera ställen i landet. I framtiden hoppas företaget även att kunna erbjuda ytterligare fordon till utlåning. Att bolaget gått så starkt under pandemiåren ser inte Johan som någon slump.

– Vi har en högteknologisk produkt och vår lösning innebär 100 procent självbetjäning. Kunden bokar via appen och låser upp släpet med mobilen. Det i kombination med strategiskt viktiga kunder som gått bra under pandemin har gett Freetrailer en rejäl skjuts framåt. Vår lösning innebär minimal ansträngning för företaget som anlitat oss och kunden slipper traditionellt krångliga uthyrningsprocesser när de ska låna en släpvagn. Det är mycket av det som gör Freetrailers affär så unik och på så vis är vi snarare ett IT-bolag än ett släpvagnsbolag.

Med företagets snabba tillväxt kommer också högre krav på produktionstakten av nya släpvagnar. Dels för att hålla den befintliga fordonsparken uppdaterad, dels för produktion av de nya som ska ut på vägarna. En inte helt okomplicerad process på senare tid.

– De kortsiktiga utmaningarna har definitivt legat i att hinna möta efterfrågan. Pandemin har lett till en komponentbrist och leveranser av nya släpvagnar har inte hållit samma produktionstakt som vi önskat. Dock så ser vi nu hur det börjat att lätta och vi kommer under våren att få ut hundratals nya släpvagnar i Sverige. Målet är att ha 4 000 rullande släp innan 2025, så det kommer att behövas en välsmord produktion och leverans konstant under kommande år.

Nu rustar Freetrailer för kommande högsäsong som är vår och sommar. Inte minst då svenskarna ska ordna med fritidshuset, frakta byggvaror, hemelektronik eller möblemang.

– Under de senaste tolv månaderna har vi ökat antalet släp med 40 procent och vi upplever fortsatt att den genomsnittliga utlåningsfrekvensen ligger på 100 procent. Vi ser att många av våra kunder är flitigt återkommande samtidigt som nya ansluter. Vi är övertygade om 2022 blir vårt bästa år hittills på marknaden och att delningsekonomin kommer att växa rejält i Sverige. Potentialen för branschen är enorm. De ekonomiska och miljömässiga fördelarna är helt enkelt för stora för att ignoreras, avslutar Johan Wijkander, Country Manager på Freetrailer i Sverige.