Nyheter

Vätgasdriven sopbil går grönt och bra med automatlåda från Allison

Nyligen levererades den första vätgasdrivna sopbilen till skotska staden Aberdeen. Sopbilen är rustad med en helautomatisk växellåda från Allison, anpassad för nästa generations drivlinor. Beslutet påvisar Allison-växellådornas fortsatta lämplighet även när flottorna byter från diesel till alternativa bränslen.

Storbritanniens första sopbil med vätgasbränslecellsdrivlina är utrustad med en helautomatisk växellåda från Allison Transmission. Aberdeen City Councils beslut att ansluta en 250 kW Hyzon-elmotor till en växellåda från Allison 3000-serien samt en 45 kW bränslecell, understryker att Allisons växellådor fortfarande är lämpliga även när flottorna byter från dieseldrivna förbränningsmotorer.

Den banbrytande nya vätgasdrivna sopbilen är byggd på ett HH-Mercedes-Benz Econic Hydrogen-chassi med en hjulbas på 4200 mm och en tankkapacitet på 15 kg vid 350 bar, samt 140 kWh batterier med 700 v. Sopbilen, som kommer att försörjas med bränsle via Aberdeens egen gröna vätgasinfrastruktur, kommer att ha en räckvidd på 250 km. Detta gör det möjligt att köra längre sträckor än med ett elfordon.

Del av flera initiativ

Fordonet är det senaste steget i initiativet ”H2 Aberdeen”, som syftar till att skapa en väteekonomi i stadsområdet. Aberdeen City Council introducerade först tio vätgasbussar 2012, följt av världens första introduktion av 15 dubbeldäckare 2020. 2018 invigde de Storbritanniens första vätgasdrivna sopmaskin, som också har en Allison-växellåda.

Sopbilen är också en del av EU:s Interreg HECTOR-projekt, där sju europeiska regioner har som mål att visa att sopbilar som körs på bränsleceller kan bidra till att minska utsläppen från vägtransporter. Andra fordon i projektet har också Allison-växellådor, till exempel en sopbil från AGR, ett avfallshanteringsföretag i Tyskland, byggt på ett DAF-chassi.

Ett lämpligt val

Grönt väte, framställt från förnybara energikällor via elektrolys av vatten, är helt kolfritt. Hyzon producerar för närvarande vätebränslecellsmodulerna med den högsta energitätheten i världen, som kan leverera god nyttolastkapacitet och räckvidd för medeltunga och tunga transporter. Bränslecellens kraft kan skräddarsys efter fordonets maximala totalvikt och driftskrav.

– Aberdeen City Council kör redan 500 fordon utrustade med Allison-växellådor och har under många år varit imponerade av deras körbarhet och hållbarhet, sa Nathan Wilson, Account & Area Sales Manager UK & ROI på Allison Transmission, och fortsatte:

– Och även om Allisons växellådor ursprungligen var konstruerade för dieselmotorer är de lika lämpliga för fordon med alternativt bränsle och alternativ framdrivning. Av dessa skäl begärde kommunen specifikt att dess nya vätgasdrivna sopbil också skulle ha en Allison-växellåda.

Aberdeen City Councils nya vätgasdrivna lastbil kombinerar Econics lågentréhytt med en kaross tillverkad i Nederländerna av Geesinknorba-gruppens sophämtningsspecialist. Fordonet är utrustat med ett kombinationskärl för delade soptunnor och kommer att tas i bruk på en renoveringscykel, vilket innebär konstant stopp-start under 7,5 timmar – 5 dagar i veckan. En manuell eller automatiserad manuell växellåda (AMT) skulle kämpa med sådana anspråk på grund av slitage på kopplingen, men Allisons helautomatiska växellåda ersätter den mekaniska kopplingen med en patenterad momentomvandlare. Detta minskar underhållskraven och förbättrar köregenskaperna, samt gör fordonet lättare att kontrollera under stopp-start och låghastighetsmanövrar.