Nyheter

Håkon Vist tar ledningen i Recharge 

Den Stockholmsbaserade norrmannen går från sin roll som VD på Veolia till att bli VD för Nordens ledande laddoperatör. Recharge ska bygga 1000 snabbladdare i Sverige. 

Elbilsrevolutionen är på god framfart i hela Europa och framför allt i Norden. Rena elbilar har 80 procents marknadsandel av nybilsförsäljningen i Norge och 30 procent i Sverige. Det finns inget som pekar mot att den elektriska revolutionen kommer att avstanna, och laddnätverk spelar en allt viktigare roll för att stödja övergången till helelektrisk mobilitet. Håkon Vist är nu redo att ta en ledarroll i utvecklingen av laddinfrastruktur och den 15 augusti tillträder han som vd för Recharge, Nordens ledande laddoperatör.

Vist kommer från tjänsten som VD för Veolia Nordic.

Eftersom miljontals elfordon förväntas rulla ut från fabrikerna under de kommande åren, förväntas också behovet av effektiv och tillgänglig laddinfrastruktur att växa snabbt. Recharge siktar på att behålla sin ledande position som förstahandsval för elbilsförare.

– Jag är glad över att ansluta mig till Recharge i denna spännande tid i företagets tillväxt. Det är en verksamhet med en stark meritlista och stor potential. Jag tror att målen med att utöka nätverket och ge en sömlös upplevelse för konsumenten är precis vad marknaden behöver. Jag ser mycket fram emot att arbeta med Recharge-teamet för att nå dessa mål, säger Håkon Vist. 

Recharge ska bygga 1000 nya snabbladdare i Sverige, men upplever utmaningar med långa ledtider.

– I Sverige hinner elnäten inte med i utvecklingen. Det finns en fara för omfattande flaskhalsar framöver, något som kan sätta käppar i hjulen för utvecklingen av den svenska laddinfrastrukturen. En stor andel av våra tusen laddpunkter hade redan varit driftsatta om vi hade haft tillräckligt med effekt. Vi kommer att använda våra resurser för att försöka hjälpa regeringen att lösa dessa utmaningar framåt, säger Vist.

– Vi är glada över att ha Håkon ombord för att leda vår spännande verksamhet. Vi har höga ambitioner för Recharge. Håkon har både den expertis och erfarenhet som behövs för att skala verksamheten effektivt, samtidigt som vi säkerställer att vi ständigt strävar efter att erbjuda marknadens bästa kundupplevelse, säger Roy Williamson, styrelseordförande i Recharge. 

– Recharge är redan Nordens största laddoperatör som är öppen för alla elbilar. Vi bygger snabbt ut vår laddinfrastruktur för att möta den ständigt ökande efterfrågan och vi fokuserar på supersnabbladdare. Vi har en unik marknadsposition genom att kunna leverera en tillgänglig, pålitlig och enkel lösning, för en sömlös kundupplevelse, säger Williamson. 

Om Håkon Vist 

– För mig är det viktigt att arbeta mot ett meningsfullt mål. Under hela min karriär har jag utvecklat infrastruktur och tjänster som bidrar till det gröna skiftet och som bidrar till kampen mot klimatförändringarna. I den meningen är elbilsrevolutionen en av de mest lovande förändringarna. Jag kunde inte motstå möjligheten att bidra här och att förbereda Recharge för framtiden, säger Vist. 

Innan hans roll som VD på Veolia Nordic hade Vist roller som affärsutvecklingsdirektör och utvecklingsprojektledare på Veolia. Han har magisterexamen från Sciences Po i Paris och London School of Economics and Political Science (LSE).

Vist är norsk medborgare och bor för närvarande med sin familj i Stockholm. Han kommer att dela sin tid mellan Recharge-kontoren i Stockholm och Espoo i Finland, samt huvudkontoret i Moss i Norge.

Om Recharge 

Recharge driver Nordens största snabbladdningsnätverk som är öppet för alla. Företaget har mer än 10 års erfarenhet av att driva det största laddnätet på världens mest utvecklade elbilsmarknad.

Recharge samarbetar med ledande markägare, som McDonald’s, IKEA, Stockholms och Oslos kommuner med flera. Recharge erbjuder banbrytande tjänster som gör det lättare att köra elbil. Företaget var först med att bygga en laddkorridor med 50 kilowatt snabbladdare mellan de största städerna i Norge, Sverige och Finland 2012, och var också först med att bygga en laddkorridor med 150 kilowatt supersnabbladdare i Norden, 2018.

Recharge bygger ständigt ut sitt nätverk och har idag laddstationer i Norge, Sverige och Finland. De kommer att öppna sina första laddare i Danmark senare i år.

Företaget driver 3 800 laddpunkter och hanterar 300 000 laddningssessioner varje månad. 2021 laddade elbilsförare sina fordon med 40,1 gigawattimmar vid Recharges laddstationer. Det motsvarar 200 500 000 CO2-fria kilometer, eller 5 000 resor jorden runt.

Recharge ägs av den ledande europeiska infrastrukturinvesteraren Infracapital.