Nyheter

Voi inleder samarbete för att öka säkerheten

Under 2021 publicerade Voi sin första säkerhetsrapport och tog sig an nollvisionsmålet att “arbeta för att eliminera alla allvarliga skador och dödsfall kopplade till vår tjänst fram till 2030”. I linje med nollvisionen inleder svenska Voi ett forskningssamarbete med det svenska trafiksäkerhetsföretaget Autoliv.

I forskningsprojektet utreds olika trafiksituationer med hjälp av gatukameror och datasensorer som initialt testas på 20 elsparkcyklar i Göteborg från juni till december 2022. “Delade elsparkcyklar är en ny tjänst med många nya användare.”

– Den absoluta majoriteten av våra användare beter sig redan ansvarsfullt i trafiken och följer trafikregler. Men en olycka är en för mycket. Genom forskningsprojektet med Autoliv kan vi analysera olika trafiksituationer, få en ökad förståelse för risker och därmed ett bättre underlag för att förebygga olyckor kopplade till vår tjänst, säger André Dankert, utvecklare inom maskininlärning på Voi.

Förstudien som Autoliv genomför ökar förståelsen för användarbeteendet, för interaktionen mellan de som åker med elsparkcyklar och övriga trafikanter samt för olyckor eller allvarliga incidenter. Voi utvecklar den hårdvara som fästs på de 20 elsparkcyklar som används för datainsamlingen. De nya modulerna på elsparkcyklarna som ingår i testet är mycket små och kommer inte att påverka körbeteende i trafiken.

Kunder som använder dessa elsparkcyklar kommer efter avslutad resa att få frågan om de vill fylla i ett formulär så att data avseende demografi och resan kan analyseras ytterligare. De preliminära resultaten i testerna kommer att kunna användas i ett mer omfattande uppföljningsprojekt för att stödja utvecklingen av system för att förebygga olyckor, utvärdera säkerhetslösningar och förbättra väginfrastruktur.

– Användningen av delade elsparkcyklar har exploderat under de senaste åren, och med det följer såklart utmaningar, i synnerhet kopplat till trafiksäkerhet. Statistiken visar att majoriteten av olyckor med elsparkcyklar är singelolyckor, men vi vet inte tillräckligt mycket om hur eller varför dessa olyckor inträffar. För att kunna hitta en lösning måste man först identifiera problemet, och det är vad vi hoppas att kunna göra tillsammans med Voi i denna studie, säger Christian-Nils Boda, förstudiens projektledare hos Autoliv.